Berlijn Potsdam Dresden Leipzig - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu Berlijn Potsdam Dresden Leipzig - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

Berlijn Potsdam Dresden Leipzig

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad Hoeboer

12 Maart 2020 | Estland, Tallinn

Hallo Allemaal.
Ik heb lang moeten wachten. Maar nog steeds kan ik op de site niet inloggen in land en plaats waar ik geweest ben. Zo is de vlag van Estland er nog steeds niet bij.
Maar langer wachten vind ik vervelend. Maar het ligt aan de site en niet aan de mij.
Ik ben vorig jaar in September nog op vakantie geweest. Naar Berlijn etc.
Ik was daar al eens vaker geweest . Bij een 4daagsekennis en zijn vrouw. En ik was er zelf ook al eens geweest nog VOOR de muur viel. Het was dus weer eens tijd om naar die stad te gaan. Een enorme stad nu. Overweldigend op vele manieren. De hoeveelheid mensen. De luxe. De nieuwbouw op plekken waar vroeger de muur stond.
Die is nog steeds zichtbaar door middel van 2 rijen stenen in de grond waar die muur gestaan heeft. Helemaal rond door Berlijn.
Maar laat ik bij het begin beginnen.

9 September
Op 9 September ging ik al vroeg naar Berlijn.
Met een volle bus. We reden via Marienborn. Dat was de vroegere Oost west grens van Duitsland. Natuurlijk was ik daar oom al eens geweest op mijn reis naar de Baltische staten.
Die grensovergang was enorm strang. De oostDuotse Vopo,s controleerde toen alles. Je zag daar de vele contrlehokjes. Het kon uren duren voor je daar door heen kon. Toen ik over het terrein heen liep kon ik me goed voorstellen hoe streng de communistische grenswachten waren. De angst en dreiging waren bijna nog tastbaar. Nu is het een gratis museum en kun je er rondlopen kijken gebouwen in Vele foto,s etc. Zo zou de hele reis deze week worden. Vol invloeden hoe het vroeger was in de oost west politiek.
Zonder problemen reden we door naar Berlijn en checkte iedereen in in het hotel. Hotel Havel logde. Aan de tegelsee. Na het eten heb ik nog een klein stukje langs dit enorme meer gelopen. De zon scheen nog heerlijk.
Ik had een 2 persoonskamer. Altud heerlijk als je ruimte hebt.
Het hotel was prima maar helaas niet in het centrum. De busverbinding duurde te lang om na het eten nog op eigen houtje de stad in te gaan.
De hele dag hebben we vandaag in de bus gezeten. Met regen. flinke regen. Enorm veel regen. Maar goed We zaten binnen warm

10 September
We gingen met de bus en gids naar de Bernauerstrasse hoek Ackerstrasse. Daar was nog een stuk muur. Ook een toren van vroeger staat er nog. Een uiotkijkpost over de muur. ik kon me goed voorstellen dat de berlijners elkaar wilde zie. Toen de muur gebouwd werd was iedereen ineens van fam gescheiden. En je kon nergens meer heen. Beangstigend.
Ik klom de toren omhoog en keek mijn ogen uit. De bouw van de huizen was erg kazerne achtig. Er werd wel veel gemoderniseerd maar toch . Een kleurtje doet niet veel wonderen.
Overal wachttorens schrikdraad oude mijnvelden. Gelukkig zonder mijnen. Op d zijkant van de flatgebouwen waren enorme foto,s te zien vanhoe het toen was. Van vlak voor de muur en vlak voor de afsluitingen Het stikt van de geschiedenis in de stad. Na een tijdje klom ik weer naar beneden De zon was gaan schijnen. Dat maakt alles minder lelijk he! We zijn ook nog door checkpoint Charlie gegaan. Dat is nu een commerciele uitbuiting van hoe het toen was. Nepsoldaten. voor een paar euro mocht je een foto van hun m,aken. J aja toerisme. Overal in de stad klwin souvenierkraampjes die vam alles verkochten uit die tijd en van nu. Alles made in china. Zelfs de ,,oude,, speldjes op de oude Oostduitse uniformen. . Russchiese peten etc . Alles te koop
You are entering the American sector. Weapons foirbidden. etc Stond er op die borden.
We reden met de bus door naar het Holocaustmonument Een enorme verzameling hoekige betonblokken. Elk blok had een andere vorm en de nauwe paden ertussendoor waren ongelijk en scheef etc, Dit was bewust . Dat betekende dat elke dag voor de Joden uit die tijd ongewis was. Zo liep ik tussen de blokken door en elke stap was ongelijk. Ik moest bij elke stap naar de grond kijken om niet te struikelen of mis te stappen. Zo was ook de Joodse toekomst dus onzeker. Dit Monument is niet ver van de Rijkstg
Het Holocaust monument mooi? lelijk? In ieder geval wel indrukwekkend. Vele bussen kwamen hier aan. Veel toeristen. En ook veel zakkenrollers. Oppassen dus.
We reden verder. Langs de Rijkstag. Daar kwamen we later in de week nog. er was ook enorm veel verkeer in de stad. Logisch. Miljoenen en miljoenen mensen wonen hier.
We gingen te voet verder met de gids. Uitgebreid kregen we te horen over Berlijn. We gingen door en langs de Brandenburgertor. Met de strijdkoets erboven.
Wat een mensen hier zeg. En overal verkooppunten van soeveniertjes en prullaria. We liepen langs delen van de Berlijnse muur. Met de beroemde judaskus van graffiti tussen Breznjev en Honecker. Dat stuk muur stat vlakbij een brug die vroeger dus afgesloten was.
Je kon ook niet overzwemmen in die tijd. Alles was afgesloten schrikdraad honden wachttorens. Soldaten etc.
De ondergronds van Berlijn ging ook onder de grond door onder OostBerlijn. Die metrohaltes waren vakkundig dichtgemetseld. De treinen mochten daar ook niet stoppen.
We kregen uitleg over de moderne geschiedenis van de stad. De wedstrijd voor architekten om de ruimte op te vullen waar vroeger de muur stond. Potsdammerplatz, Fernsehturm en Alexanderplatz. Ook kregen we vrije tijd om te winkelen en rond te lopen. etc. Ik ging iets te eten halen bij 1 van de kraampjes langs de rivier bij de brug. Een Duitse bratwurst curry. Heerlijk!!
Ook kregen we uitleg over de ,,struikelstenen ,, in de stad. Dat zijn brons/goudkleurige stenen. Die liggen in het trottoir daar waar joden hebben gewoond Die werden weggevoerd. Die stenen vertellen wat die Joden van beroep waren samenstelling familie etc maar ook wanneer ze gedeporteerd werden en waar ze zijn vermoord.
Ook aan de zijkant van woonflats vind je de namen terug van Joden die daar gewoond hebben Schilden met hun naam en beroep.
We liepen langs een voormalig Joods verzorgingshuis, Dat is er niet meer maar het kleine groene veldje wat er over is ligt vol met as van joden uit dat huis. Ook kregen we nog uitleg dat er veel gebouwen uit de Ostpolitiek nu gebruikt worden voor andere doeleinden. Er zijn gebouwen uit de 2e wereldoorlog die een funktie hebben wat totaal niet klopt met de denkbeelden van vroeger. Dat is bewust gedaan. De gevangenis van de Stasie. Geheime dienstgebouwen maar ook van Goering. Een niuwe funktie.!
Natuurlijk kon ik het niet laten om ook naar de hofkerk te gaan van het Voormalig Pruisische hof. De grafkelders met de enorme kisten van die koningen etc is altyd indrukwekkend. De prunksarc van keurvosrt Friedrich Wilhelm 1620 1688 staat er. etc etc. Mooi om te zien. Tastbare geschiedenis vind ik dat. De kst van König Friedrich 1 is een enorme goudbeslagen kist achter hekken.
We hadden nog vrije tijd. Ik liep langs de enorme bibliotheek. Ik beklom een toren waar ik een goed overzicht had over de voormalig OostDuitse funkturm. Deze lijkt een beetje op de CN toren in Toronto. Een enorme betonnen zuil met een rond draaibaar restaurant bovenin. Maar lang niet zo hoog als die van Toronto.
Deze dag was overweldigend van informatie. Ik had nu al het gevoel dat ik niet alles kon ,,opslaan,, in mijn hoofd. Op het eind van de middag reden we weer terug naar ons hotel aan de Tegelsee
Effe moeilijk draaien voor onze Chauffeuse. Achteruit in een nauwe straat. Ons hotel stond achter in een doodlopende straat. Maar ze deed het prima. In de bus was een gezellig gezelschap. Al snel had ik een aardige dame naast me in de bus die de hele week naast me bleef zitten. Jenny.. Later meer.

11 September
Vandaag staat Dresden op het programma.
Deze stad is volledig vernield in de 2e Wereldoorlog . Het hele centrum wat fabrieken had en het grootste gedeelte van de woonhuizen is weggebombardeerd. Dresden had in de 2e wereldoorlog een enorme oorlogsindustrie. Plus een groot treincomplex.We gingen natuurlijk met de bus daarheen. Dat was een paar uur rijden.We stapten uit en gingen met de gids mee. We starten in de altstadt. Bij het Residenzschloss Dat was gerestaureerd. Maar grote delen waren kapot en konden niet gerestaureerd worden. Die zijn naar ideeen hersteld. Het is nu een museum Met grote gedeelte,s modern en gedeeltes ,,oud,, schloss.
We liepen langs een enorm luxe hotel met authentieke uitstraling Sorry ik ben de naam kwijt. Ik geloof dat het van een joodse rijke zakenman was, Sorry als ik het verkeerd heb.
Nu op weg naar de Semper Oper van Dresden.
Ook die was volledig vernield. Nu hersteld . Maar het hele gebouw is zwart. Waarom? het is hersteld met zacht mergelstenenwerk Dat neemt echter heel snel de luchtvervuiling op. Met als gevolg dat alles er zwart uit ziet. Schoonspuiten kan niet want dan spuit je het mergelsteen kapot. Het lost op. Jammer. Want veel gebouwen zien er zo zwart uit.
Hier liepen veel touristen en souvenierverkopers. We liepen door naar de Dresdeener Zwinger. Een voormalig palei/ belvedere wat een Koning voor zijn vrouw heeft laten bouwen. Een enorm complex van mooie gebouwen met een enorme binnentuin.
Denk aan versailles in het klein en vierkant.
Prachige gebouwen . Enorme zalen Fonteinen Veel standbeelden op de daken. De Zwinger is echt een paleiscomplex Gebouwd in de jaren 1710-1728 Barockstyl Neorenaissance Porceleincollectie meubels Prachtig. We hadden flink de tijd daar om te kunnen kijken Natuurlijk veel te veel om alles te zien. Maar goed, Ik vond het prachtig. het weer hielp ook flink mee, Zonnig
Ook de frauenkirche heb ik bezocht.
Ik liep langs het Bischoppelij paleis.
Langs ets wat enorme stallen had had voor koetsen en paarden. Alles uit de pruisische tijd
Een enorme muur met pleisterwerk van eeuwen geschiedenis trok mijn aandacht. Het gaf de geschiedenis weer van de adelijke familis van 100derden jaren en hun ,,heldhaftigheden weer,
Ik kwam weer in het centrum Daar heb ik op het plein Mijn lunch op een terrasje gegeten. Ik liep lngs de Elbe. Ik heb veel gelopeb ja. Ook kwam ik weer bij de ,,Zwiner.
Aan de achterkant Prachtig dat enorme complex . Als gebouwen toch eens praten konden. Aan het eind van de middag gekomen ging iedereen weer de plek van de bus zoeken.
Allemal op tijd en de rit begon weer terug naar het Hotel. Flink druk op de weg. We waren na een paar uur weer terug in de wijk Tegel bij ons hotel. Na het diner liep ik nog effe langs de Tegelsee,
Onderschat niet hoe groot dit eer is. Er is een veerdienst van de ene naar de andere kant. Vele pleziervaartuigen vissers etc. Een prachtige oase in deze miljoenenstad Betlijn.!




  • 13 Maart 2020 - 17:42

    Jenny:

    Leuk om dit te lezen en een mooi verslag.
    wat hebben we veel gezien en veel informatie gekregen .
    Ben lang onder de indruk geweest van deze reis en nu ik het verslag lees komt dat weer terug.
    Groetjes

  • 20 Maart 2020 - 04:40

    Jose Siebers:

    Wat kun je het geweldig vertellen, probeerde het in gedachten voor te stellen, so much history, so much sadness and so much beauty. groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Berlijn Dresden Potsdam en Leipzig

Hallo Allemaal.
Ik heb lang moeten wachten. Maar nog steeds kan ik op de site niet inloggen in land en plaats waar ik geweest ben. Zo is de vlag van Estland er nog steeds niet bij.
Maar langer wachten vind ik vervelend. Maar het ligt aan de site en niet aan de mij.
Ik ben vorig jaar in September nog op vakantie geweest. Naar Berlijn etc.
Ik was daar al eens vaker geweest . Bij een 4daagsekennis en zijn vrouw. En ik was er zelf ook al eens geweest nog VOOR de muur viel. Het was dus weer eens tijd om naar die stad te gaan. Een enorme stad nu. Overweldigend op vele manieren. De hoeveelheid mensen. De luxe. De nieuwbouw op plekken waar vroeger de muur stond.
Die is nog steeds zichtbaar door middel van 2 rijen stenen in de grond waar die muur gestaan heeft. Helemaal rond door Berlijn.
Maar laat ik bij het begin beginnen.

9 September
Op 9 September ging ik al vroeg naar Berlijn.
Met een volle bus. We reden via Marienborn. Dat was de vroegere Oost west grens van Duitsland. Natuurlijk was ik daar oom al eens geweest op mijn reis naar de Baltische staten.
Die grensovergang was enorm strang. De oostDuotse Vopo,s controleerde toen alles. Je zag daar de vele contrlehokjes. Het kon uren duren voor je daar door heen kon. Toen ik over het terrein heen liep kon ik me goed voorstellen hoe streng de communistische grenswachten waren. De angst en dreiging waren bijna nog tastbaar. Nu is het een gratis museum en kun je er rondlopen kijken gebouwen in Vele foto,s etc. Zo zou de hele reis deze week worden. Vol invloeden hoe het vroeger was in de oost west politiek.
Zonder problemen reden we door naar Berlijn en checkte iedereen in in het hotel. Hotel Havel logde. Aan de tegelsee. Na het eten heb ik nog een klein stukje langs dit enorme meer gelopen. De zon scheen nog heerlijk.
Ik had een 2 persoonskamer. Altud heerlijk als je ruimte hebt.
Het hotel was prima maar helaas niet in het centrum. De busverbinding duurde te lang om na het eten nog op eigen houtje de stad in te gaan.
De hele dag hebben we vandaag in de bus gezeten. Met regen. flinke regen. Enorm veel regen. Maar goed We zaten binnen warm

10 September
We gingen met de bus en gids naar de Bernauerstrasse hoek Ackerstrasse. Daar was nog een stuk muur. Ook een toren van vroeger staat er nog. Een uiotkijkpost over de muur. ik kon me goed voorstellen dat de berlijners elkaar wilde zie. Toen de muur gebouwd werd was iedereen ineens van fam gescheiden. En je kon nergens meer heen. Beangstigend.
Ik klom de toren omhoog en keek mijn ogen uit. De bouw van de huizen was erg kazerne achtig. Er werd wel veel gemoderniseerd maar toch . Een kleurtje doet niet veel wonderen.
Overal wachttorens schrikdraad oude mijnvelden. Gelukkig zonder mijnen. Op d zijkant van de flatgebouwen waren enorme foto,s te zien vanhoe het toen was. Van vlak voor de muur en vlak voor de afsluitingen Het stikt van de geschiedenis in de stad. Na een tijdje klom ik weer naar beneden De zon was gaan schijnen. Dat maakt alles minder lelijk he! We zijn ook nog door checkpoint Charlie gegaan. Dat is nu een commerciele uitbuiting van hoe het toen was. Nepsoldaten. voor een paar euro mocht je een foto van hun m,aken. J aja toerisme. Overal in de stad klwin souvenierkraampjes die vam alles verkochten uit die tijd en van nu. Alles made in china. Zelfs de ,,oude,, speldjes op de oude Oostduitse uniformen. . Russchiese peten etc . Alles te koop
You are entering the American sector. Weapons foirbidden. etc Stond er op die borden.
We reden met de bus door naar het Holocaustmonument Een enorme verzameling hoekige betonblokken. Elk blok had een andere vorm en de nauwe paden ertussendoor waren ongelijk en scheef etc, Dit was bewust . Dat betekende dat elke dag voor de Joden uit die tijd ongewis was. Zo liep ik tussen de blokken door en elke stap was ongelijk. Ik moest bij elke stap naar de grond kijken om niet te struikelen of mis te stappen. Zo was ook de Joodse toekomst dus onzeker. Dit Monument is niet ver van de Rijkstg
Het Holocaust monument mooi? lelijk? In ieder geval wel indrukwekkend. Vele bussen kwamen hier aan. Veel toeristen. En ook veel zakkenrollers. Oppassen dus.
We reden verder. Langs de Rijkstag. Daar kwamen we later in de week nog. er was ook enorm veel verkeer in de stad. Logisch. Miljoenen en miljoenen mensen wonen hier.
We gingen te voet verder met de gids. Uitgebreid kregen we te horen over Berlijn. We gingen door en langs de Brandenburgertor. Met de strijdkoets erboven.
Wat een mensen hier zeg. En overal verkooppunten van soeveniertjes en prullaria. We liepen langs delen van de Berlijnse muur. Met de beroemde judaskus van graffiti tussen Breznjev en Honecker. Dat stuk muur stat vlakbij een brug die vroeger dus afgesloten was.
Je kon ook niet overzwemmen in die tijd. Alles was afgesloten schrikdraad honden wachttorens. Soldaten etc.
De ondergronds van Berlijn ging ook onder de grond door onder OostBerlijn. Die metrohaltes waren vakkundig dichtgemetseld. De treinen mochten daar ook niet stoppen.
We kregen uitleg over de moderne geschiedenis van de stad. De wedstrijd voor architekten om de ruimte op te vullen waar vroeger de muur stond. Potsdammerplatz, Fernsehturm en Alexanderplatz. Ook kregen we vrije tijd om te winkelen en rond te lopen. etc. Ik ging iets te eten halen bij 1 van de kraampjes langs de rivier bij de brug. Een Duitse bratwurst curry. Heerlijk!!
Ook kregen we uitleg over de ,,struikelstenen ,, in de stad. Dat zijn brons/goudkleurige stenen. Die liggen in het trottoir daar waar joden hebben gewoond Die werden weggevoerd. Die stenen vertellen wat die Joden van beroep waren samenstelling familie etc maar ook wanneer ze gedeporteerd werden en waar ze zijn vermoord.
Ook aan de zijkant van woonflats vind je de namen terug van Joden die daar gewoond hebben Schilden met hun naam en beroep.
We liepen langs een voormalig Joods verzorgingshuis, Dat is er niet meer maar het kleine groene veldje wat er over is ligt vol met as van joden uit dat huis. Ook kregen we nog uitleg dat er veel gebouwen uit de Ostpolitiek nu gebruikt worden voor andere doeleinden. Er zijn gebouwen uit de 2e wereldoorlog die een funktie hebben wat totaal niet klopt met de denkbeelden van vroeger. Dat is bewust gedaan. De gevangenis van de Stasie. Geheime dienstgebouwen maar ook van Goering. Een niuwe funktie.!
Natuurlijk kon ik het niet laten om ook naar de hofkerk te gaan van het Voormalig Pruisische hof. De grafkelders met de enorme kisten van die koningen etc is altyd indrukwekkend. De prunksarc van keurvosrt Friedrich Wilhelm 1620 1688 staat er. etc etc. Mooi om te zien. Tastbare geschiedenis vind ik dat. De kst van König Friedrich 1 is een enorme goudbeslagen kist achter hekken.
We hadden nog vrije tijd. Ik liep langs de enorme bibliotheek. Ik beklom een toren waar ik een goed overzicht had over de voormalig OostDuitse funkturm. Deze lijkt een beetje op de CN toren in Toronto. Een enorme betonnen zuil met een rond draaibaar restaurant bovenin. Maar lang niet zo hoog als die van Toronto.
Deze dag was overweldigend van informatie. Ik had nu al het gevoel dat ik niet alles kon ,,opslaan,, in mijn hoofd. Op het eind van de middag reden we weer terug naar ons hotel aan de Tegelsee
Effe moeilijk draaien voor onze Chauffeuse. Achteruit in een nauwe straat. Ons hotel stond achter in een doodlopende straat. Maar ze deed het prima. In de bus was een gezellig gezelschap. Al snel had ik een aardige dame naast me in de bus die de hele week naast me bleef zitten. Jenny.. Later meer.

11 September
Vandaag staat Dresden op het programma.
Deze stad is volledig vernield in de 2e Wereldoorlog . Het hele centrum wat fabrieken had en het grootste gedeelte van de woonhuizen is weggebombardeerd. Dresden had in de 2e wereldoorlog een enorme oorlogsindustrie. Plus een groot treincomplex.We gingen natuurlijk met de bus daarheen. Dat was een paar uur rijden.We stapten uit en gingen met de gids mee. We starten in de altstadt. Bij het Residenzschloss Dat was gerestaureerd. Maar grote delen waren kapot en konden niet gerestaureerd worden. Die zijn naar ideeen hersteld. Het is nu een museum Met grote gedeelte,s modern en gedeeltes ,,oud,, schloss.
We liepen langs een enorm luxe hotel met authentieke uitstraling Sorry ik ben de naam kwijt. Ik geloof dat het van een joodse rijke zakenman was, Sorry als ik het verkeerd heb.
Nu op weg naar de Semper Oper van Dresden.
Ook die was volledig vernield. Nu hersteld . Maar het hele gebouw is zwart. Waarom? het is hersteld met zacht mergelstenenwerk Dat neemt echter heel snel de luchtvervuiling op. Met als gevolg dat alles er zwart uit ziet. Schoonspuiten kan niet want dan spuit je het mergelsteen kapot. Het lost op. Jammer. Want veel gebouwen zien er zo zwart uit.
Hier liepen veel touristen en souvenierverkopers. We liepen door naar de Dresdeener Zwinger. Een voormalig palei/ belvedere wat een Koning voor zijn vrouw heeft laten bouwen. Een enorm complex van mooie gebouwen met een enorme binnentuin.
Denk aan versailles in het klein en vierkant.
Prachige gebouwen . Enorme zalen Fonteinen Veel standbeelden op de daken. De Zwinger is echt een paleiscomplex Gebouwd in de jaren 1710-1728 Barockstyl Neorenaissance Porceleincollectie meubels Prachtig. We hadden flink de tijd daar om te kunnen kijken Natuurlijk veel te veel om alles te zien. Maar goed, Ik vond het prachtig. het weer hielp ook flink mee, Zonnig
Ook de frauenkirche heb ik bezocht.
Ik liep langs het Bischoppelij paleis.
Langs ets wat enorme stallen had had voor koetsen en paarden. Alles uit de pruisische tijd
Een enorme muur met pleisterwerk van eeuwen geschiedenis trok mijn aandacht. Het gaf de geschiedenis weer van de adelijke familis van 100derden jaren en hun ,,heldhaftigheden weer,
Ik kwam weer in het centrum Daar heb ik op het plein Mijn lunch op een terrasje gegeten. Ik liep lngs de Elbe. Ik heb veel gelopeb ja. Ook kwam ik weer bij de ,,Zwiner.
Aan de achterkant Prachtig dat enorme complex . Als gebouwen toch eens praten konden. Aan het eind van de middag gekomen ging iedereen weer de plek van de bus zoeken.
Allemal op tijd en de rit begon weer terug naar het Hotel. Flink druk op de weg. We waren na een paar uur weer terug in de wijk Tegel bij ons hotel. Na het diner liep ik nog effe langs de Tegelsee,
Onderschat niet hoe groot dit eer is. Er is een veerdienst van de ene naar de andere kant. Vele pleziervaartuigen vissers etc. Een prachtige oase in deze miljoenenstad Betlijn.!



Recente Reisverslagen:

08 April 2020

vervolg reis berlijn 12-9-2019

12 Maart 2020

Berlijn Potsdam Dresden Leipzig
Aad Hoeboer

.

Actief sinds 14 Aug. 2011
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 158595

Voorgaande reizen:

20 April 2023 - 25 April 2023

Zweden Boras 2daagse

30 September 2022 - 04 Oktober 2022

Fulda 2022 2 daagse

14 September 2022 - 20 September 2022

SEEFELD 2022 OOSTENRIJK

14 September 2022 - 20 September 2022

Seefeld Leutash 2022 106e iml

23 Juni 2022 - 28 Juni 2022

Mijn 9e tweedaagse in Viborg Denemarken.

24 Mei 2022 - 31 Mei 2022

2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie

12 Mei 2022 - 17 Mei 2022

2022 Wellingborough England 5e x

23 Maart 2022 - 23 Maart 2022

Eindelijk weer er op uit!

25 Februari 2020 - 03 Maart 2020

Fuengirola/Malaga Spanje

09 September 2019 - 16 September 2019

Berlijn Dresden Potsdam en Leipzig

24 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN.

24 Juni 2019 - 26 Juli 2019

vervolg Baltische staten Vilnius 2019

12 Juli 2019 - 12 Juli 2019

Vervolg reis Baltische staten Letland 2019

22 Juni 2019 - 01 Juli 2019

stedentrip Baltische Staten. Juni/Juli 2019

03 Mei 2019 - 06 Mei 2019

50e editie 2 daagse blankenberge belgie 2019

05 Januari 2019 - 07 Januari 2019

newcastle weekend met Joyce H.

05 Oktober 2018 - 09 Oktober 2018

Fulda Duitsland

11 September 2018 - 18 September 2018

seefeld 3daagse Oostenrijk

11 September 2018 - 17 September 2018

seefeld deel 2 3daagse Oostenrijk

22 Augustus 2018 - 27 Augustus 2018

Noorwegen Verdal wandelreis 2018

22 Juli 2018 - 27 Juli 2018

Sagamarschen verdal Noorwegen

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

4daagse nijmegen. De laatste 2018

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

laatste 4 daagse 2018

31 Mei 2018 - 05 Juni 2018

2daagse 2 daywalk 2 tagemarsch Bern

21 Maart 2018 - 21 Maart 2018

Edinburg met Joyce Hotz

06 Januari 2018 - 06 Januari 2018

hoofd leegmaken Winter etc

19 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

bezoek vrienden in duitsland 1

18 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

50e verjaardag in Stelle bij Hamburg

14 September 2017 - 16 Oktober 2017

wandelen kustpad met ingrid

16 Juli 2017 - 22 Juli 2017

nijmegen 2017

09 Juni 2017 - 12 Juni 2017

2 daagse in Diekirch Luxemburg

18 Mei 2017 - 23 Mei 2017

konfirmation in Stelle Duitsland

10 Mei 2017 - 15 Mei 2017

wellingborough England

05 Oktober 2015 - 09 Oktober 2015

Midweekje Barcelona.

10 Maart 2015 - 31 Mei 2015

australie 2015

07 November 2014 - 16 November 2014

Portugal 2014. 10 dagen rond Faro en Olhao

29 Augustus 2011 - 03 December 2011

Onze reis naar Australie en Samoa

Landen bezocht: