2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie - Reisverslagen van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu 2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie - Reisverslagen van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu
2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie

Hallo Allemaal.
Ik heb er weer een buitenlandse wandelvakantie opzitten. Mijn 105e Iml wandeling
Deze keer in Frankrijk Chantonnay.
Het was mijn 3e keer dat ik daar liep in ongeveer 20j.
Dit keer was het een 4 daagse. Ongeveer 4 x 21km. Maar omdat de wandeldagen elke dag 1 a 2 meer km.s waren denk ik dat ik bijna 90km heb gelopen.
Het was een randonneee. Dat wil zeggen Geen of bijna geen verharde paden. heuvel op en af. Langs akkers en bosranden. Door dorpjes waar de controlepunten waren.
Zelfs de gras/zandpaden waren niet glad. Hobbelig van de opgedroogde klei.
Ik moest dus veel naar de grond kijken om niet mijn enkels te verzwikken. Het gras op de paden was wat hoog. Dan kan je de gaten eronder niet zien.
Maar goed.\Beginnen bij het begin.
Ik had deze wandelreis geboekt bij busonderneming ZDS in Zoetermeer.
Daar was ik ook al mee naar Engeland geweest. En na deze Franse reis staat er nog een andere reis in de wachtkamer.

24 Mei.
Mieke bracht mij s,morgens vroeg naar Zoetermeer de Nelson Mandela brug
Daar kwam de bus voor de eerste passagiers. Daarna nog Utrecht en Prinsenbeek.
De bus was 3/4 gevuld en ik had een hele bank voor me zelf. De 2e bank voorin de bus rechts.
De rit naar Chantonnay was te lang om in 1 dag te doen.
Chantonnay ligt iets onder Nantes en ruim boven Bordeaux.
Er was een overnachting in Chartre gepland.
Na de lange rit gingen we naar onze hotelkamer om op te frissen etc. Daarna nog de stad in.
Ik liep met enkele medewandelaars door het centrum van Chartre en in de richting van de kathedraal.
Even binnen gekeken en daarna een restaurant zoeken.
Het is zo gek in Fankrijk..... Alle restaurants gaan pas om 19u30 open.
Uiteindelijk vonden we een restaurant. Lekker gegeten.
Daarna door de regen terug naar het hotel.
Prima hotel. Ik had een kamergenoot waar ik in Engeland ook een kamer mee heb gedeeld.
Prima vent En ervaren loper.

25 Mei.
Om 11u ging de bus voor de laatste ongeveer 400km.
We hadden nog ruim tijd om het centrum te bekijken.
Natuurlijk deden we dt en eindigden voor een bakkie op het terras vlak bij de markt.
Om 11u ging de bus naar Chantonnay.
Na enkele uren kwamen we in het kleine stadje aan.
Chantonnay heeft net iets boven de 8000 inwoners.
De bus stopte bij het aanmeldcentrum van de wandeling.Kraampje s om je aan te melden. En kraampjes om souveniers van de wandeling te kopen. Ik mocht van mezelf hier een t-shirt kopen van de wandeling. Die had ik nog niet.
Altijd is het even leuk om rond te lopen . Want dan weet ik hoe ik de volgende morgen moet starten etc.
Even iets anders uitleggen.
Chantonnay is een iml wandeling. International Marching league.
Dat is een vereniging van landen die promoot om in elkaars land te lopen.
Nederland heeft Nijmegen als vertegenwoordiging in die league.
De verplichting is voor ieder land;
1. Muziek bij de start en controlepunten.
Minstens 2 dagen en minstens 20km per dag
Een beloningssysteem moet aanwezig zijn.
We kregen onze startkaart en liepen nog wat rond.
Er was een reisleidster die alles regelde en ook liep.
Zij had het prima voor elkaar!
We kregen een startkaart bloknootje pen en huls voor de kaart en keycord.
Nu reden we naar ons hotel . Dat lag in een dorpje 30min rijden van Chantonnay. Ik ben de naam effe kwijt. Komt nog wel.
Ik pakte in het hotel mijn rugzak uit en legde alles klaar voor de volgende dag. Kleine rugzak regenkleding krentenbollen drinken kaart etc. Klaar is maar klaar.
Met een groepje wandelaars gingen we de stad in en aten daar wat.
Ik was op tijd in het hotel terug. Dronk een witbiertje met een paar wandelaars en ging in bad en naar bed.
Ik was wel benieuwd. Ik had een slechte conditie door corona en extra lichaamsgewicht. En weinig gelopen in de laatste 2 jaar. En dan nu 4 x 21km.
Het was 14j geleden dat ik daar liep. Onder meer met wat fam
Iedereen loopt in zijn eigen tempo.Niet in groeps verband.
Het boeken bij de busmaatschappij was ook individueel Je weet nooit wie er in de bus zit. Maar over het algemeen kom je overal wandelaars over de hele wereld tegen die alle zusterwandelingen van de 4 daagse van Nijmegen doen.
Tot in Australie en Nieiuw Zeeland Toe. Die wandelingen heb ik ook al in al die jaren 3 gedaan. Natuurlijk als onderdeel van een 3 maanden backpacken.

26Mei.
6 u wekker opstaan en ontbijt.
7u15 de bus. 30min rijden.
Door de hal van de aanmeldhal en aan de achterkant naar de bus.
Het weer zag er goed uit voor de 4 dagen,
Donderdag en vrijdag zon met wat grijze regenwolkjes
In mijn rugzak had ik ook een poncho.
De organisatie had bij de start allemaal touringcars geregeld. Deze brachten de wandelaars weg naar het begin van de wandeling van respectievelijk 8-13-21 of 42km. Je moest dus teruglopen. En niet vanaf de start in dat aanmeldcentrum.
Ik vind dat prima. Dan loop je geen cirkel maar je ziet veel meer.
De aatste keer dat ik hier liep was jaren geleden. Ik had geen idee meer van hoe de parcoursen eruit zagen. Van de organisatie hoorde ik dat er elk jaar nieuwe routes uitgezet worden. Leuk . Dan zie je elke jaar iets anders.
Ik dacht dat het vlak terrein was. PPPPPfffff dat heb ik geweten.
Het was klimmen en dalen. De 1e dag was het pittig tot zeer pittig. Dat viel me tegen. Direkt klimmen en dalen. De hoogte s die we op de 4 dagen lipen varieerden van 190 tot 240m klimmen. Ik heb het geweten. Ik was elk ogenblik zeiknat van het zweten.. We liepen langs en over akkers. Langs bossen. De paden waren boeren paden . Niets glad. Veel kuilen. hoog gras op paden. Ik moets goed kijken waar ik liep. Verzwikte enkels kan je niet gebruiken hier.
Al snel verspreide de groep wandelaars zich over het parcours. De een loopt eneller en de ander iets langzamer.
Ik heb vaak grote stukken in mijn eentje gelopen. De routes waren zeer goed gepeild.
Ik starte meestal elke dag rond 8u30. En was tussen 13u en 1415 elke dag binnen. Afhankelijk van de zwaarte van de wandelroute,s
Na de wandeling was de finish in een kelin park in het stadje.
Daar moets je door/onder een finish opblaasboog lopen en kreeg je elke dag een bonnetje. Dat leverde ik inelke dag. Ik kreeg daar een 1/3 belebd stuk stokbrook voor met een appel of iets te drinken en iets anders erbij.
Zeer goed verzorgd dus.
Op het terrein traden lokale verenigingen op van ballet tot volksdansen en muzikanten en van alles wat. Elke dag weer iets anders. Er is een tent met een bar een tent om te zitten Echt goed geregeld. Het leek echt een feest terrein.
Veel wandelaars bleven zitten. Aten iets of kochten wat te drinken. Er was van alles te koop . Frites drank brood worstjes etc etc
En natuurlijk ook leuk om bekende gezichten te zien. Zo kwam ik Frans tegen. Die ken ik al jaren.
Ooit het heb ik met Rob v.d Westelaken in Oostenrijk gelopen. Daar ken ik hem van.
Het weer was prima geweest. Ik heb mijn spijkerjack niet aangehad. Al vanaf de start alleen in T shirt gelopen.
Na de wandeling ging om 17u de bus weer terug naar ons hotel. 30min rijden.
Daar gebadderd. En s,avonds daar elke avond in een restaurant gegeten. Ook hier was alles pas om 19u30 open. En als je dacht ik ga naar binnen?nee hoor eruit! De deur gaat pas om 19u30 open. Het was vandaag een flink pittige wandeling met hoogte verschillen . Onderweg 2 x een pauze/controle waar je iets kon kopen . Meestal krijgen. Dat leg ik morgen uit.

vrijdag 27 Mei.
Smorgens zelfde ritueel.
Opstaan eten bus eN vanaf start de bus die ons 21km wegbracht. Het zou een zeer zware dag worden.
We hadden in de ruim 21km 17! Hellingen te overwinnen.God allemachtig. iK was kapot. Soms ging het flink steil omhoog en omlaag en soms heeeeeeel steil omhoog en omlaag.
Ook nu weer 2 rustpunten Ergens in een dorpje was een rustpunt in een clubgebouw/snackbar.
Bij de rustpunten was alles gratis. Schoongemaakte appel Abrikozen en stukljes chocola. Gesneden cake en brioch. Brioch is een soort cakebrood. Een lokaal produkt. Water cola , water met beetje siroop Fruit. Alles was gratis zoveel je wil.
Ik hoorde dat er deze week ruim 350 vrijwiligers zich inzette voor de 4 daagse. Wow!
Ik was nog meer kapot aan net eind. En had spierpijn toen ik binnen kwam. Ik kreeg bij de finish weer het belegde stokbrood,Appelmoes uit een knijppakje etc
Ik ging op het gras bij medebuswandelaars liggen in de zon.
Ha ha dat had ik niet moeten doen. Mijn benen waren zo soepel als eikenhouten planken. Heerlijk als je kon liggen en kijken naar de kunstenaars met muziek etc.
Ook vandaag was het een droge dag met zon en witte wolken. Maar dat zou in het weekeinde veranderen!

Zaterdag 28 Mei
Ik startte in mijn korte broek en had GEEN regenkleding meegenomen. Ook mijn spijkerjackie niet. Mijn tas was dus veel lichter
De gehele dag was zon zonder wolken met een temp van 13 smorgens en 25 smiddags. Heerlijk
Een van de rustpunten dit weekend was bij een kasteel. Leuk om te zien. En op de ,,binnenplaats was dat rustpunt.
Het was rustiger op de wegen die we soms overstaken. Vroeg zaterdagmorgen he!.
We liepen enkele dagen langs een groot meer. Natuurlijk weer klimmen en dalen.
Ik hoorde overal van de wandelaars dat dit de zwaarste 4 daagse t.n.t was die ze ooit gelopen hadden.
We liepen over ruig terrein. door beetje donker bospaden Vaak heel smal. Zodat je elkaar niet passeren kon. Dan weer over heuvels etc.
Dit weekend waren er enkele paden die zo steil omhoog en omlaag gingen dat er touwen definitief gespannen waren waar je je aan moest optrekken. Of vasthouden als je naar beneden ging/moest.
Ook liepen we door kleine gemeenschappen. Mooie huize,. Veel koeien gezien. Slachtvee. Totaal andere kleuren als bij ons. Typische Frans dorpjes met kleine kerkjes. Toe we vanuit Nl door Frankrijk reden zag ik ook overal verlaten huizen boerderijen etc. Dit terzijde.
Nu moest ik nog 1 dag lopen. De laatste!
Als je meer dagen loopt zoals hier start je elke dag met 10 % minder energie.
Na terugkomst in hotel weer gebadderd en eten in de stad. Indonesiese piza met sla. Heertlijk
We moesten zoeken naar een restaurant. Alles isdicht op zaterdag. Zo gek? Ale wandelaars eindigden in het zelfde restaurant ha ha .

Zondag 29 Mei
Mijn laatste dag.
Ik kon zien toen iedereen in de bus naar de start stapte dat het was stroever ging. Maar iedereen deeed over er niets aan de hand was.
Ook de laaste dag was weer een zonovergoten dag.
Iets minder klimmen en dalen . Maar toch was deze dag ook pittig. We liepen weer de ruim 21 km terug. Ditmaal was er een rust boven op een stuwdam die we overstaken.. Ik moet zeggen . De wandelingen waren zeer goed gepeild. En prachtig die natuur overal. Randonnee is echt zoveel mogelijk wegen ontwijken en bijna geen asfalt.
Onderweg de 2 controleposten En langs een ander kasteel.
Ik liep de laatste 2km mee met een man van 84 die ook de 21km liep. Een Nl man.
Knap hoor.
Bij binnenkomst kreeg ik weer stokbrood drinken etc.
En de medaille
Ik moest wel nog de stempels halen en een nieuw IML boekje kopen.
Helaas geen bronzen landengesp meer.
Het Iml beloningssysteem gaat veranderen.
Er komen alleen maar gouden gespen van waar je gelopen hebt.
Dustde naam van stad en land.
Dus Chantonnay Fr.
Er zijn zoveel landen bij gekomen. Leuk maar ik ga ze echt niet lopen in de landen Japan Korea China Indonsie etc etc ook in America ga ik niet lopen.
Nou Ik heb de hele middag op het feestterrein door gebarcht en naar de muziek geluisterd en gekeken. Er was een lokale drumband.
Er werd afgesloten met de Iml ceremonie. Enkele mensen onderscheiden etc etc.
De laatste wandelaar van de middag werd door de drumband nog ingehaald . Ook alle vlaggen van de landen die vertegewoordigd waren werden gedragen. Ik denk ruim 20 lnden
In de 4 dagen waren er in totaal ong 8000 wandelaars
Daarna ging de bus terug om 16u30
We gingen de stad na het adderen weer in om wat te eten.
Savonds op tijd plat. Ik was moe.
Maar .......

Maandag 30 Mei
Maandagmorgen ging weer vroeg de wekker.
We gingen in een keer terug naar Nl.
In Prinsenbeek kwam er een andere chauffeur ivm rijtijden besluit.
Ik kreeg een lift vanuit Zoetermeer . Mijn kamergenoot bleek in Houtwijk te wonen en bracht mij thuis. Daar was ik rond 21u15
Zo een heel verhaal. Moe maar heerlijk
Enne.
Ik ben nu met pensioen en kan uitslapen!!
Groetjes allemaal.
p.s Mw Kraneveld. Dank voor je kaart. Weet je dat je oude huis op de loevesteinlaan afgebroken is?

Nogmaals groet Aad





Recente Reisverslagen:

06 Juni 2022

2022 Frankrijk Chantonnay 3x
Aad Hoeboer

.

Actief sinds 14 Aug. 2011
Verslag gelezen:
Totaal aantal bezoekers 159074

Voorgaande reizen:

20 April 2023 - 25 April 2023

Zweden Boras 2daagse

30 September 2022 - 04 Oktober 2022

Fulda 2022 2 daagse

14 September 2022 - 20 September 2022

SEEFELD 2022 OOSTENRIJK

14 September 2022 - 20 September 2022

Seefeld Leutash 2022 106e iml

23 Juni 2022 - 28 Juni 2022

Mijn 9e tweedaagse in Viborg Denemarken.

24 Mei 2022 - 31 Mei 2022

2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie

12 Mei 2022 - 17 Mei 2022

2022 Wellingborough England 5e x

23 Maart 2022 - 23 Maart 2022

Eindelijk weer er op uit!

25 Februari 2020 - 03 Maart 2020

Fuengirola/Malaga Spanje

09 September 2019 - 16 September 2019

Berlijn Dresden Potsdam en Leipzig

24 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN.

24 Juni 2019 - 26 Juli 2019

vervolg Baltische staten Vilnius 2019

12 Juli 2019 - 12 Juli 2019

Vervolg reis Baltische staten Letland 2019

22 Juni 2019 - 01 Juli 2019

stedentrip Baltische Staten. Juni/Juli 2019

03 Mei 2019 - 06 Mei 2019

50e editie 2 daagse blankenberge belgie 2019

05 Januari 2019 - 07 Januari 2019

newcastle weekend met Joyce H.

05 Oktober 2018 - 09 Oktober 2018

Fulda Duitsland

11 September 2018 - 18 September 2018

seefeld 3daagse Oostenrijk

11 September 2018 - 17 September 2018

seefeld deel 2 3daagse Oostenrijk

22 Augustus 2018 - 27 Augustus 2018

Noorwegen Verdal wandelreis 2018

22 Juli 2018 - 27 Juli 2018

Sagamarschen verdal Noorwegen

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

4daagse nijmegen. De laatste 2018

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

laatste 4 daagse 2018

31 Mei 2018 - 05 Juni 2018

2daagse 2 daywalk 2 tagemarsch Bern

21 Maart 2018 - 21 Maart 2018

Edinburg met Joyce Hotz

06 Januari 2018 - 06 Januari 2018

hoofd leegmaken Winter etc

19 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

bezoek vrienden in duitsland 1

18 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

50e verjaardag in Stelle bij Hamburg

14 September 2017 - 16 Oktober 2017

wandelen kustpad met ingrid

16 Juli 2017 - 22 Juli 2017

nijmegen 2017

09 Juni 2017 - 12 Juni 2017

2 daagse in Diekirch Luxemburg

18 Mei 2017 - 23 Mei 2017

konfirmation in Stelle Duitsland

10 Mei 2017 - 15 Mei 2017

wellingborough England

05 Oktober 2015 - 09 Oktober 2015

Midweekje Barcelona.

10 Maart 2015 - 31 Mei 2015

australie 2015

07 November 2014 - 16 November 2014

Portugal 2014. 10 dagen rond Faro en Olhao

29 Augustus 2011 - 03 December 2011

Onze reis naar Australie en Samoa

Landen bezocht: