Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN. - Reisverslagen van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN. - Reisverslagen van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN.

Hallo Allemaal. Verslag nr 2. POZNAN
Ik wilde graag nog over Poznan in Polen zeggen dat ik aangenaam verrast was door de vele mooie gevels van huizen en gebouwen.
Niet alleen de pasteltinten vond ik mooi. Maar ook de gebouwen in renaissancestijl en barok. Prachtig. Er wordt en is heel veel opgeknapt in de steden. Er is hier ook een kasteel wat herbouwd wordt. Ik ben de naam kwijt. Er zijn hier niet genoeg middelen om euwenoude gebouwen te herbouwen met materiaal uit die tijd. Dat kasteel is herbouwd met moderne stenen. Jammer . Maar toch de moeite waard om te herbouwen. Het trekt toeristen. Stadhuis en andere gebouwen rond het grote plein waar de markt was zag er wel prachtig uit. De terrassen zaten vol.
Ook de vele snelwegen zijn door EU-geld al goed opgeknapt. Het stikt hier overal van bossen. Ik geniet in de bus hiervan. Ook zie je overal Ooievaars en lepelaars..
Wat ik nog niet gezien heb maar er wel veel is zijn wolven en beren.
In de Baltische staten leeft het grootste gedeelte van de bevolking in de hoofdsteden. Daardoor is de rest van het land leeg. Het wordt vooral agrarisch gebruikt. Veel jongelui verlaten het land om nooit meer terug te keren. Er zijn van de 4,5 miljoen Litouwers al 1 miljoen naar het buitenland vertrokken. En in Vilnius wonen 500.000 mensen. Kan je je voorstellen dat het land leeg is qua inwoners.
Daardoor zie je op het platte land al die verlaten huizen en boerderijen ook, Denk ik. Er is niet genoeg te zien om 3 weken door te brengen in de Baltics. Ook niet veel vertier. Daarom trekt de jeugd ook weg.
Nogmaals. De Nazi,s en de Sowjets hebben goed huisgehouden om de cultuur te vernietigen van hun onderdrukte volkeren. Ook hebben de Sowjets geprobeerd om heel veel Russen te laten verhuizen naar de 3 landen. Als dan er meer Russen dan originele bevolking zou zijn konden er ,,demokratische,, verkiezingen gehouden worden. En die zouden dan in het voordeel van de Russen uit vallen. Op die manier nemen ze dan het land over, Russificatie heet dat. Het is gelukkig niet gebeurt
Na de 2e wereldoorlog moesten alle Duitsers het land verlaten. Ze kregen geen paspoort meer.
Toch merk je door al die eeuwen doctrine dat ze nogal reserves hebben naar die ,,Westerlingen,, Maar ik snap dat.


Maandag 24 Juni. MEREN VAN MAZURIE
Na een goede nacht en een flink ontbijt bracht ik om 8u15 de bagage naar de bus. We gingen Olsztyn verlaten . Ik had op geen enkele dag een lunch besteld. Een flink ontbijt kon ik de hele dag op teren. En dat gebeurde ook!
Om 8u30 was het vertrek.
Nu de snelweg weer op . We hadden tot nu toe 1880km gereden We zijn op weg naar de meren van Mazurie. Na 186km werd er getankt,
Dat is het lang van de 1000 meren. Ik genoot van het uitzicht. bossen meren . akkers. Mooi weer. kleine dorpjes. etc Na weer 2,5 uur rijden waren we bij Port Wioska Zeglarska Mikolaiki pppfff wat een woord zeg. Pools is moeilijk!
Een enorm meer. Daar zouden we een aantal uren uren vertoeven. Wat een prachtig gebied. Dit is een van de trekpleisters van Polen Uitgestrekte bossen L staa er in dit gebied. Meer dan 90 natuurreservaten zijn hier. Hier vind je herten everzwijnen vossen otters . Hier plukken ze paddestoelen bessen etc. De meeste passagiers gingen direkt aan de koffie. Nou ik had meer te doen. De oevers van dit meer werden opgeknapt met EU geld. Overal souvenierskiosken. Waterfietsen te huur, Overal mooie jachten. En groot hoor! Er is ook een veerdienst. Dit meer is zo groot! Ik zag aan de overkant n de verte een mooie 2master. een zeilschip. Ik ben eerst gaan lopen langs de linker oever . Langs al die hotels kiosken en winkeltjes. Tot ik niet meer verder kon. Overal langs de oever zijn douches te huur .betalen voor de wc. etc. Hier komen echt veel schepen. Ik ging weer terug naar ons startpunt. Wat was het hier mooi. En windstil mooie strakke blauwe luchten etc. Wandelen is en blijft mijn hobby. Ik had nog steeds krentenbollen en een flesje water bij me.
Ik liep nu de andere kant op langs de oever. Wat een mooi uitzicht. Strak blauw water. Ik zag de dorpjes aan de ander kant van de oever liggen. Of je naar Volendam keek vanaf het water. Uiteindelijk kwam ik bij het zeilschip. Volledig gerestaureerd, En het bleek ook een restaurant te zijn. Ik liep langs enkele schepen met jonge matrozen. Die bleken het zeilen te moeten leren.
Na verloop van tijd liep ik weer in de richting van onze bus. Dwars door het midden van dit dorpje was leuk Toeristen winkeltjes Kleding echt alles was te koop wat je in Volendam zou verwachten. Petjes T-shirts Zonnebrand vlaggetjes etc, etc. En ijs Er wordt ontzettend veel ijs gegeten hier in de Baltics. Elke straat heeft minstens 2 ijswinkels. Dit was een prima dag. We hadden nu een lange rit voor ons te gaan naar Vilnius. Diner in hotel rond 2045u In dit hotel zouden we 2 nachten verblijven.

Dinsdag 25 juni
Na het ontbijt pikte we de gids op.
Zij sprak helaas heel slecht Nl en met een enorm Russisch accent. Moeilijk te verstaan helaas. Zij stapte in en we reden naar de Peter en Paulbasiliek oftewel Petro ir Pauliusbaznycia.
Een prachtige kerk. we mochten er foto,s maken. Er waren veel bussen met toeristen. Ook deze baziliek is tijdens de Russische bezetting geplunderd en gebruikt als markt en zelfs fietsenstalling. Een rondwandeling volgde door de stad Klein straatjes met veel gerestaureerde woningen. Veel Barokhuizen Ook veel bedelaars helaas. Ik moet eerlijk zeggen de gids deed haar best. Maar haar accent was ontzettend sterk. Daarom moeilijk te verstaan.
De gids was Russisch. Daarom gingen we ook naar een Russisch Orthodoxe kerk. Daar was een kleine mis bezig. Met veel Russisch gezang. Ik mocht er geen foto,s nemen maar deed het toch. De kerk was er een voor de martelaren van.......????
Hun 3 lijken lagen volledig aangekleed te zien onder een glazen plaat midden in de kerk. Eerlijk is eerlijk. Het was een prachtige kerk. Echt waar
De stadswandeling ging weer verder. Ook hier in Vilnius staan pracht gerenoveerde huizen. Ook enkel ministeries zijn echt de moeite waard. Kleine straatjes Mooi pleinen. We zagen Veel barok en gotische gebouwen We keken in diverse kerken. Vilnius stikt nu van de kerken. Het lijkt Malta wel ha ha !! Ook was er in de 2e wereldoorlog een ghetto in Vilnius.
Overal aan de muur waren plaqettes van wat er vroeger was. Veel van die gebouwen staan er niet meer.
De groep ging koffie drinken met lunch. Ik liep in de straatjes erom heen te kijken. Ik vond naambordjes in het Litouws en in het joods Zo vond ik ook de Nl-ambassade. Dat staat op een plek waar vroeger Joden woonden. 97% van de joden van Litouwen is door de nazi,s vermoord!
We liepen door de enige stadspoort die er nog was. Kregen uitleg over geschiedenis van het land en bestuur. Er zitten hier 100 parlementsleden in de 2e kamer op een bevolking van 2,5 miljoen mensen . Veel he!!.
Ik liep door de binnenstad langs een plaqette dat aangaf waar vroeger de joods wijk was. Interessant!! Pleintjes a la de Sacre Couer. Schilderijtjes etc De prachtige baksteen kerk. Parlementsgebouwen. Met zuilen aan de voorkant De ronde witte toren op het plein bij een museum. Naam ben ik kwijt.
Uiteindelijk kwamen we weer in het sfeervolle centrum We zagen nog de Gediministatoren, Het symbool van de stad . Geminista was een van de eerste heersers over litouwen.
Ik dronk snel een bakkie koffie. En later in de bus weer een flesje water. We gaan weer op weg . Nu naar het kasteel Trakai Dat ligt op een eiland. Verbonden met een bruggetje naar het ,,vasteland,,
Verwacht niet een enorm eiland zoals een van de waddenilanden. Nee hoor. een loopbruggetje voor de wandelaars. Bootjes kon je huren om rond het kasteel te varen. Tocht van een 45min. En wat een geluk hebben we met het weer. Weer stralende hemel strak blauwe lucht windstil Mijn weer!
Er waren veel Hollanders bij het kasteel. We zagen kras bussen De jong Intratours. Bolleman Betuwe express. Het stikte van de Hollanders.
Litouwen was ooit een koninkrijk. Daarna werd het een Groothertogdom. Ze hebben onder de tsaren geleden onder de Polen. Het werd ooit een personele unie met Polen. De Russen nazi,s. zweden . Bijna werden ze altyd bezet.
Ze hebben ooit 1 koning gehad, Casimir Jagielo Zijn zoon was ooit koning van Tsjechie en Hongarije.Hij is met zijn zoon vermoord . En dus geen erfgenamen. Deze koning is honderden jaren geleden vermoord ergens in 1300 1400. Zo oud is litouwen al. Ergens in 1100 was er al sprake van een soort lltouwen.
In de stad vind je nog genoeg terug wat aan die tijd herinnert.

Maar goed we gingen naar eilandkasteel Kratai. Bij de ingang van het eilandkasteel wemelt het weer van de toeristenshops. Ik bedoel souvenierwinkeltjes.
Ik ging het kasteel in. Een groot kasteel. Weinig meubilair. Maar wel veel geschiedenis te lezen. Nou daar houd ik wel van. Ook het kasteel is typisch wat je van een kasteel mag verwachten. Muren ridderzaal. Toren Verdedigingswerken. slotgracht Verblijven voor ridders en familie. Wapenschilden 2 tronen. Muntjes uit die tijd Kleding Wapenkolders. Servies etc etc etc . En natuurlijk ook de geschiedenis van het kasteel door de eeuwen heen..Ik keek mijn ogen uit. Overal uitleg van het fort/kasteel. Ik heb er genoten. Helaas is er veel van het meubilair door de Sowjets vernietigd. Heerlijk he die Sowjets!
Na enkele uren moest ik weer aanwezig zijn voor de rondvaart rond het kasteel. Dat ging in een soort vikingschip. leuk maar een soort ,,bejaardentocht,,
Na een 45minutentocht liep ik door de wijk terug richting bus. Ik zag daar allemaal gekleurde huisjes. Het viel me op dat door hun verscheidenheid er toch een soort eenheid was.

Ik liep door de straat en zag uitleg hierover.
In deze wijk woonden / wonen Karaites. Dat is een op het oude testament gebaseerd geloof met IIslamietische elementen
Een volk wat van de Turken afstamd. Zij mochten in litouwen hun eigen regio besturen. Met eigen volksvertegenwoordiging regels en wetten. Zij kwamen hier wonen rond 14oo. In 1894 is een nieuw houten Kennessa gebouwd. Zo heet de ijk. De huisjes zijn groen geel rood blauw bruin etc etc . En allemaal gebouwd van alleen hout en via een speciale bouwtechniek. Makkelijk te bouwen en af te breken.
Nou ik liep weer naar de bus. Het was wedereom een lange dag. We gingen naar hotel voor diner om 20u! En moe dat ik was! En pijn in mijn po...... voeten!

Recente Reisverslagen:

Aad Hoeboer

.

Actief sinds 14 Aug. 2011
Verslag gelezen:
Totaal aantal bezoekers 159104

Voorgaande reizen:

20 April 2023 - 25 April 2023

Zweden Boras 2daagse

30 September 2022 - 04 Oktober 2022

Fulda 2022 2 daagse

14 September 2022 - 20 September 2022

SEEFELD 2022 OOSTENRIJK

14 September 2022 - 20 September 2022

Seefeld Leutash 2022 106e iml

23 Juni 2022 - 28 Juni 2022

Mijn 9e tweedaagse in Viborg Denemarken.

24 Mei 2022 - 31 Mei 2022

2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie

12 Mei 2022 - 17 Mei 2022

2022 Wellingborough England 5e x

23 Maart 2022 - 23 Maart 2022

Eindelijk weer er op uit!

25 Februari 2020 - 03 Maart 2020

Fuengirola/Malaga Spanje

09 September 2019 - 16 September 2019

Berlijn Dresden Potsdam en Leipzig

24 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN.

24 Juni 2019 - 26 Juli 2019

vervolg Baltische staten Vilnius 2019

12 Juli 2019 - 12 Juli 2019

Vervolg reis Baltische staten Letland 2019

22 Juni 2019 - 01 Juli 2019

stedentrip Baltische Staten. Juni/Juli 2019

03 Mei 2019 - 06 Mei 2019

50e editie 2 daagse blankenberge belgie 2019

05 Januari 2019 - 07 Januari 2019

newcastle weekend met Joyce H.

05 Oktober 2018 - 09 Oktober 2018

Fulda Duitsland

11 September 2018 - 18 September 2018

seefeld 3daagse Oostenrijk

11 September 2018 - 17 September 2018

seefeld deel 2 3daagse Oostenrijk

22 Augustus 2018 - 27 Augustus 2018

Noorwegen Verdal wandelreis 2018

22 Juli 2018 - 27 Juli 2018

Sagamarschen verdal Noorwegen

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

4daagse nijmegen. De laatste 2018

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

laatste 4 daagse 2018

31 Mei 2018 - 05 Juni 2018

2daagse 2 daywalk 2 tagemarsch Bern

21 Maart 2018 - 21 Maart 2018

Edinburg met Joyce Hotz

06 Januari 2018 - 06 Januari 2018

hoofd leegmaken Winter etc

19 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

bezoek vrienden in duitsland 1

18 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

50e verjaardag in Stelle bij Hamburg

14 September 2017 - 16 Oktober 2017

wandelen kustpad met ingrid

16 Juli 2017 - 22 Juli 2017

nijmegen 2017

09 Juni 2017 - 12 Juni 2017

2 daagse in Diekirch Luxemburg

18 Mei 2017 - 23 Mei 2017

konfirmation in Stelle Duitsland

10 Mei 2017 - 15 Mei 2017

wellingborough England

05 Oktober 2015 - 09 Oktober 2015

Midweekje Barcelona.

10 Maart 2015 - 31 Mei 2015

australie 2015

07 November 2014 - 16 November 2014

Portugal 2014. 10 dagen rond Faro en Olhao

29 Augustus 2011 - 03 December 2011

Onze reis naar Australie en Samoa

Landen bezocht: