samoa deel 3 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu samoa deel 3 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

samoa deel 3

Door: aad

Blijf op de hoogte en volg Aad Hoeboer

03 November 2011 | Australië, Sydney

Zo daar ben ik weer voor deel 3.
De eerste nacht op Samoa sliepen we in The outriggerhotel. Daar huurden we ook de auto. We zijn met de auto op de ferry naar het andere eiland geweest. Dat was veel groener.
De bevolking woont in huizen zonder ramen en soms zonder muren. Dan is het alleen een dak op palen. Het is toch zo wrm hier het hele jaar door dat dat niet nodig is. Ze slapen op de grond En hebben geen luxe. Wel een auot of paard en een t.v. Als de mensen te arm zijn voor een auto hebben ze een paard wat hun spullen draagt. Dat verkopen ze op de markt. Nee..... niet het paard.
Op zondag gaat iedereen naar de kerk en is alles dicht. De vrouwen zijn keurig spierwit gekleed met een wit hoedje.
Elk dorp heeft zijn eigen kleur schoolkleding. En vaak zijn ook de huizen in het dorp herkenbaar aan de kleur waarin ze geschilderd zijn.
OOk heeft elk dorp een lage school. Maar ik weet niet wat ze daar leren. Er wonen veel mensen van Samoa in Nieuw Zeeland. Er komt veel geld van uit het buitenland zo naar hun toe.
Ik heb enkele fietsen gezien en maar 1 brommer. De wegen zijn vreselijk.!
Helaas gaat de moderne tyd ook hier niet voorbij. Er is nl een macdonalds in Apia.
Wij hebben het zekere voor het onzekere genomen en zijn uit eten gegaan. Tot 3x toe bij dezelfde Italiaan. Hij is onderscheiden als de beste van Samoa.
Verders is het voedsel hier erg ,,basic,,
Wat we nog meer gezien hebben?? We gingen naar watervallen kijken. We hoorden ze wel maar zagen ze niet agv de regen en mist.
Koraalstranden. Met scherpe stukjes koraal die je tenen kapot maken. Tropische staranden met wuivende palmen. Blauwe luchten met een strakke horizon.
Stel je een piratenfilm voor uit de vroegere tyden. En zo ziet het er hier uit. Prachtig. Maar ook hier is merkbaar dat de moderne tyd alles nel wegvaagr. Oude kulturen gaan kapot. Helaas
Het is logisch dat alles ingevlogen wordt op per schip komt. Wij waren bij de Macen er stond een briefje op de deur. Sorry klanten onze verontschuldigingen. Maar als gevolg van het telaat komen van het schjip hebben we GEEN French fries. Maar alleen die gedraaide fries. Nogmaals onze verontschuldigingen.!!
Alles moet grerecycled worden. Maar hun vuil niet. Dat moeten ze buiten leggen op een soort tafel van 1 meter hoog. Zo kunnen de honden er niet bij! Autos, vind je overal in de natuur terug.
Bij een bezine pomp stond 24/7! En snachts sliep de eigenaar tegen zijn benzineslang op de grond!!
Bij de Samoabank staat,,best rates of town> Maar ze waren ook de enige bank.Alles is kleinschalig.
Helaas heeft Samoa ook te lijden gehad van de tsunamie van enkele jaren terug. Overal is nog goed de schade te zien. Op de hogere delen van het hoofdeiland kon je ook goed zien dat er veel schade was agv een cycloon. Veel huizen zijn nog puin.
Er waren hier 44 doden agv de tsunamie.
Als je hier doodgaat wordt je op het land van je fam begraven. Met zicht op de weg. Je kunt goed zien waar overal de graven zijn. Groete massief stenen tombe,s. Met uitbundige kransen en bloenstukken..............van plastic. Er groeien geen bloemen op Samoa die ze gebruiken voor de graven.. Even pauze want ik krijg een smsje binnen van.....Joyce.
Ook was leuk dat Joyce nu een Samoaans rijbewijs heeft. Dat krijg je daar zo voor 12 tala. En dat is ong 3euro60.
Er lopen op weg vaak veel jongelui met kapmessen. machete,s Dat ziet er dreigend uit . Maar niets is minder waar. Ze zijn op weg naar de kokosnootbomen om de kokosnten te plukken. Er zijn ong 2000 mensen werkzaam voor de grootste werkgever van het eiland. Werkelijk alles wordt hier gedaan met de kokosnoor. Manden dakbedekking voor e falee,s matjes. kleden .
Van de bast wordt alles gebruikt . houtsnijwerk. kralen sieraden etc. Op de markt waren 10tallen kraampjes met allemaal hetzelfde. Ik heb er leuke spulletjes gekocht voor.........
Zo dat was het tot zover. Ik hoop dat jullie weer bij zijn. Hopelijk gaan we morgen naar Alicesprings voor een week. En daarna zien we wel weer. We gaan onze freqentflyerpunten gebruiken en fam van Joyce helpt ons omdat hij dat kan als piloot.
Laatste nieuwtje. qantas is aan het staken. En het kan zijn dat over een paar weken de staking nog niet voorbij is. Dan kunnen we niet terugkomen. Het lijkt ver weg maar dat kan hier zo gebeuren. Vorige week heeft de leiding al gezegd dat er niet meer gevlogen wordt. Dat zijn dan niet de bonden . Maar de bazen van qantas zelf.
Stel je voor dat klm zegt. ,, er wordt niet meer gevlogen!!
En het loont om hier als vpk te komen werken. Je krijgt 3x zoveel salaris als in Nl en je belasting is ongeveer 10procent. Enze krijgen een verhoging van 4 a 5 procent dit jaar.
En in Nederland moeten wij genoegen nemen met 0,1 procent verhoging. Dan moeten we nog blij zij ook!!
Zo ik stop ermee. Ik ga mijn medicijnen innemen die ik heb gekocht. Mijn oren zitten nog dicht. Ik ben nog strontverkouden. etc.
Nee hoor .....ik ben niet zielig. Ik hoef geen medelijden.
Okay een klein beetje dan!
Ik groet jullie van ons beiden. Wij vinden het leuk als IEDEREEN die dit leest een keer een reaktie achterlaat. Dan weten wij wie er allemaal. ,,meeleest,,
Groeten van Aad en van Joyce.

• 03 November 2011 - 08:20

Terry:

Hoi Aad en Joyce
    Tot nu toe heb ik alle berichtjes van je gelezen.
    Het is een heel leuk reis verslag, kijk er dus iedere keer naar uit als er weer iets op mijn mail staat
    Ik zou zeggen ga zo door hahahahaha
    Groetjes Terry

• 03 November 2011 - 08:23

Terry:

O, dit vergat ik nog te zeggen, ik heb een speciale map van jullie gemaakt daar bewaar ik alles in voor het geval dat ik weer iets verkeerd indruk op de pc, ja, want hier zit de grootste digibeet van galder en omstreken hahaha
    groetjes Terry

• 03 November 2011 - 08:52

Peta:

hallo!! nou wij zijn alweer terug in ons kikkerlandje en ik mis de lekkere temperaturen wel hoor!!
    we zijn benieuwd naar de foto's van samoa!! nou veel plezier met jullie volgende fase..

xx

• 03 November 2011 - 13:39

Dineke:

Hoi Aad en Joyce het genieten houdt maar niet op bij jullie en wat een afstanden leggen jullie af echte wereld reizigers.
    Ik geniet van jullie bijzondere verhalen en reis zo een beetje mee.
    Veel plezier nog verder en voor Aad beterschap.Groetjes Dineke.

• 03 November 2011 - 16:41

Maureen:

Okee, hier is mijn reactie xxxxxxxxx

• 03 November 2011 - 16:43

Maureen:

Ha ha ha oh wat ben ik leuk! Ik vond het heel interessant om zo over het leven in Samoa te lezen. Je verslag geeft een goed beeld Aad. En nogmaals, ik ben NIET jaloers! Heel veel groetjes aan jullie beiden van Maureen in herfstachtig DH xxxxxxx

• 03 November 2011 - 19:15

Elly En FRits:

Wederom leuk om te lezen wat er allemaal te zien was voor jullie. En ook leuk wat jullie daar beleven. Ook jullie foto;s gezien erg mooi. Kijk uit voor nog meer foto's.

• 03 November 2011 - 21:14

Marga:

hallo bijna ziek broertje en Joyce,

Nu zeg wat ben ik benieuwd naar foto's van de Samoa.
    Ik zou best geweten willen hebben hoe het daar op een kleuterklas toegaat.
    maar jullie beleven veel van muggen,. tot palen in het water en slapen op de mat en mannen met hakbijlen of messen enz..

Nu de temperatuur is hier ook zalig hoor. 18 gr in ons zuiden is gewoon de laatste tijd en gewoon geen regen hier.Ik heb gewoon mijn zomerjas aan. Echt waar.
    Dus wiij zijn ook klam en bezweet van die rare temperatuur.
    Heb het hart niet in je lijf als jullie terugkomen dat het hier koud wordt. Maar jullie hebben nog een maand.
    Rob is hier ook vanavond en groet jullie ook.

Jan, Men Rob.

• 03 November 2011 - 22:49

Joke:

Hallo Aad en Joyce
    Gaat het al wat beter Aad met je verhoudheid. Ja je zweet natuurlijk veel en dan af en toe een windje, Niet uit de broek, hi hi, en dan heb je het zo te pakken.
    Wel een ervaring he op Samoa reizen en Joyce ook een rijbewijs van daar heel apart en leuk. Jullie maken wel heel wat mee hoor en ben ook echt niet jalours hoor maar zo slapen met al die huisdieren nee hoor dan maar hier in een schoon bed.
    Wat hebben jullie veel te vertellen en ook ik sla alle verhalen op. Kan ik ze nog eens nalezen.
    Hier is het ook lekker weer het lijkt wel lente, zo lekker warm.
    Geniet van alles en zeker van elkaar.
    Liefs Joke

• 05 November 2011 - 00:06

Janny:

Hoi,

Ik zal ook maar verklappen dat ik alle reisverslagen lees. Dinsdag ga ik naar Judith in Reeuwijk en heb beloofd dat ik jullie verslagen tevoorschijn zal toveren op haar computer zodat zij ze ook kan lezen.
    Je moet de aller hartelijkste groeten van haar hebben.

Nog heel veel plezier daar en geniet ervan.
    Groetjes van Ton en Janny van der Lubben.

• 07 November 2011 - 21:29

Hein:

Het blijft leuk om op deze manier iets te lezen van de andere kant van de wereld,
    Groeten Hein