NEWCASTLE UPON TYNE 2019 - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu NEWCASTLE UPON TYNE 2019 - Reisverslag uit Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

NEWCASTLE UPON TYNE 2019

Door: Aad. Samen met Joyce H.

Blijf op de hoogte en volg Aad Hoeboer

05 Januari 2019 | Verenigd Koninkrijk, Newcastle upon Tyne

Hallo Allemaal.
Ik begin weer een beetje op te knappen van de griep en heb de energie om een verslag te schrijven van ons 1e tripje dit jaar.
We zijn met de boot op en neer geweest naar Newcastle upon tyne. England.
Samen met Joyce uit Zoetermeer
We hebben bij haar thuis dit korte maar leuke tochtje geboekt.

Zaterdag 5 januarie.
Op Zaterdag 5 Januarie gingen rond 9u45 Vanaf Den haag Cs naar Amsterdam.
Het eerste wat we daar gingen doen was kijken waar de bus naar Ijmuiden vertrok.
Dat was aan de andere kant van het station aan de IJ-zijde We liepen daarna terug door de fietstunnel naar de voorkant .
Wat een mooi Delftsblauw tegeltableau zit er in die tunnel zeg. We keken onze ogen uit!
We liepen naar de overkant en door de winkelstraat richting Dam. Onderweg liepen we langs een passage met prachtige mozaieken en kroonluchters. Allebei hadden we geen ontbijt op en gingen lekker door Amsterdam wandelen op weg naar dat ontbijt!.
Op het Rembrandplein zagen we de Nachtwacht in beelden . Ook nog noooit gezien. Dat was leuk.
Helaas was het weer niet zo lekker. Het dreigde continu om te gaan miezeren
Ik zag 2 horecagelegenheden met Australische linken.
CoCo,s outback en Walkabout shooters.
Uiteindelijk zochten we een leuk cafetje waar we gingen ontbijten.
Cafe Tante Roosje. Een enorm onbijt voor een redelijke prijs was onze beloming. We liepen langs Theater Tushinski. met zijn prachtige voorgevel..
Over verschillende pleinen en langs de bloemenmarkt. Er was al veel volk op de been.. Maar ja. Wanneer niet in A,dam?
Nattuurlijk kunnen de wallen niet achterblijven. Dus ook daar liepen we doorheen. En de rosse buurt met zijn ,,theaters,, Overal veel mensen op de been We liepen langs een gracht met een kerk met veel muurhuizen. Ik ben de naam effe kwijt. Mooi om te zien.
In een facetje bij ,,De Waag,, dronken we nog een bakkie
Leuk hoor Om mensen te bekijken Wat een vreemde figuren lopen er toch daar in Amsterdam. En overal die doordringende wietlucht! Bah Dat was en blijft een minpunt daar.
Via de markt en de Dam en langs Bodyworld liepen we terug naar het IJ.
Op de 1e etage op het busplatform zou de bus vertrekken naar Ijmijden. Dat ging redelijk snel en we zaten boven in de bus voorin. Mooi uitzicht.
Ja Het was een Nl dubbeldekker. De rit naar de bus ging voorspoedig. We reden binnendoor en dus veel door industrieterreinen.

Het inchecken ging snel. 2x pascontrole en snel aan boord.
We zochten onze hut op. Een binnenhut. Geen raampje. Op de 7e etage. Oh ja Ik kon aan de balie aan boord mijn Schotse ponden die ik nog had ruilen voor Engelse ponden. 1 tegen 1 zonder kosten. Goede deal was dat
We gingen na onze bagege in de hut gebracht te hebben naar Starbucks. We hadden koffie honger.
En het dinerbuffet startte pas om 19u. Een bakkie met wat lekkers later gingen we het schip verkennen.
Inmiddels was het donker geworden. We zaten in 2 luie stoelen bij een raam. Het schip voer langs kranen en schepen met veel lichtjes. Leuk om te zien. Jammer dat de ramen zo vuil waren. Om ong 19u gingen we naar de eetzaal. Heerlijk wat een verschillende soorten eten waren er. Van gewoon vet naar Asian food. Ik heb heerlijk gegeten. Iets te veel maar ja.
Savonds zaten we in een theater aan boord,
Daar werden spelletjes georganiseerd. Intro,s raden van top 40 hits en bingo. Nou dat laatste was niets voor ons. We dronken een drankje. Lekker lui mensen kijken
Op het eind van de avond gingen we naar de hut.
Ik had s,nachts een klein beetje last van claustrpofobie.
Maar ja verstand op 0 zullen we maar zeggen he

Zondag 6 Januarie.
De intercom maakte ons op tijd wakker.
We wasten en kleedde ons aan. En nu op weg naar het ontbijt.
Heerlijk Een Engels ontbijt. Maar ik nam geen bonen.
Tijdens het ontbijt voeren we de haven van Newcastle upon Tyn binnen. Veel lege scheepswerven en industriegebieden.
We hadden op de terugweg dezelfde hut. We konden wat we niet nodig hadden achterlaten. Na het van boord gaan liepen we naar de bus die klaar stond om ons naar de binnenstad van Newcastle.
Die bus bracht ons naar het centraal station Bewickstreet.
Heel makkelijk. Dat was ook de plek voor als we weer teruggingen.
Na het de weg vragen en orienteren hadden we het plan om eerst naar Newcastle castle te gaan.
Het kasteel lag binnen loopafstand. Dat was prima.
Het kasteel was gebouwd in 1080! Eerst uit hout.
Daar komt ook de naam van de stad vandaan Newcastle. Later in 1168 werd het opgetrokken in steen.
Ik vind geschiedenis steeds leuker worden. Op de mavo had ik er een hekel aan! En zeker de Engelse geschiedenis met al die verschillende koningen. Dit kasteel stamde uit de tijd van Charles 2!
Vraag de foto,s aan mij als je die wil!

We kochten kaartjes en gingen naar binnen. Dat kaartje gaf toegang naar verschillende gebouwen. Van buiten lijkt het klein. Maar als je binnen bent is het enorm groot. Met de Koningskamer De kapel, De trappen. Gevangeniscellen. etc De Garrison kamer werd gebruikt voor opslag uit de omgeving De galerij waar je boven rond kunt lopen. En natuurlijk klommen we helemaal omhoog door soms smalle trappen naar het dak. Daar hadden we en prachtig uitzicht over het gebied. Hier heet de omgeving Northumberland.
heel interessant.
We konden daar ook onze volgende bestemming zien. De St Nicolas Cathedral.
We namen de tijd in het kasteel om bijna alle ruimte,s te zien.
Toen we daar klaar waren klommen we weer alle trappen naar beneden. En gingen we naar de St Nicolas Catrhedral.
Ongeveer 200meter verderop.
We gingen naar binnen, De dienst was net afgelopen en men was nog een bakkie aan het drinken.
Prachtige glas in lood ramen. Overal vlaggen van ........ Legeronderdelen? . Graafschappen? Sommige vlaggen waren zo oud. Die hingen als lappen boven in de kerk. Wel liepen stilletjes door de kerk . Achter het altaar langs en war we mochten kijken deden we dat.
Inmiddels ging de tijd snel. Koffiehonger! Dat losten we op door een brasserie in te gaan Effe snel een bakkie doen.
We liepen door de stad naar het winkelcentrum. Winkel in en winkel uit. Ook leuk.
En elke keer opletten bij het oversteken. Het verkeer kwam van links he! We gingen op weg naar the market. Helaas . Die was dicht!
Oh ja Zondag!
Nu op weg naar de rivier. Wat leuk Er was een markt en een truckfoodmarket.
De eerste brug was een kleine kopie van de grote brug in Sydney. The coathanger zo heet deze brug in Sydney. Deze brug leek er echt op! De rivier in Newcastle heeft 7 grote bruggen. We hebben er enkele gezien.
We liepen de markt op en neer en hadden al weer snel trek in iets.
Terug naar de stad moesten we de brug op. De bruggen zijn enorm hoog. Vele treden lopen dus. We liepen een trap op waar veel glas lag en het stonk daar naar urine. Niet echt een buurt uit Wassenaar zal ik maar zeggen. Toch hadden we veelplezier. We wisten dat we nieyt alles konden ien daar. Maar wat wil je 1 dag in newcastle.
Op het eind van de middag gingen we weer naar de bushalte. Dus lopen naar het centralstation. De bus stond er al.
De bus ging terug naar de boot. Daar was het al snel weer inschepen.
En wij gingen naar de hut effe de benen plat. Heerlijk!
Om 19u was het weer een buffetdiner. Onbeperkt eten. Heerlijk
Na hetzelfde ritueel in het theater gingen we weer de kooi in.
Slapen.

Maandag 7 Januarie.
Ik weet niet meer of de intercomdame ons wakker maakte.
We kleedden ons aan en toen we van boord konden gaan deden we dat.
We hadden nu geen ontbijt geboekt.
Ik had wel gisteren 2 broodjes ,,meegenomen,, van het avondeten voor nood!
Het was even wachten op de bus in Ijmuiden. Die was er nog niet.
De bius terug en In Amsterdam namen we de trein.
Alles was van te voren geboekt door ons. Trein bus etc. Makkelijk.
Geen tijdverlies.
In Amsterdam namen we de trein naar den haag Hs.
Joyce stapte iets eerder uit bij de Laan van NOI.
Ik nam op Hs tram 9 naar huis.
Dit was een ontzettend leuk weekend . En we zijn zeker van plan om ook naar York een keer te gaan.
Groetjes. Aad

• 12 Januari 2019 - 21:54

Sophie:

Jou dat klinkt allemaal heel leuk. Nog eens done

• 12 Januari 2019 - 21:57

Sophie:

Nou dat klinkt erg leuk. Nog eens doen.

• 13 Januari 2019 - 15:37

Moos:

naaaais!!

• 15 Januari 2019 - 08:29

Marianne:

Wat heb je dat weer leuk beschreven Aad

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Newcastle upon Tyne

newcastle weekend met Joyce H.

Hallo Allemaal.
We zijn met de boot op en neer geweest naar Newcastle upon tyne. England.
Samen met Joyce uit Zoetermeer
We hebben bij haar thuis dit korte maar leuke tochtje geboekt.

Zaterdag 5 januarie.
Op Zaterdag 5 Januarie gingen rond 9u45 Vanaf Den haag Cs naar Amsterdam.
Helaas was het weer niet zo lekker. Het dreigde continu om te gaan miezeren
Ik zag 2 horecagelegenheden met Australische linken.
CoCo,s outback en Walkabout shooters.
Uiteindelijk zochten we een leuk cafetje waar we gingen ontbijten.
In een facetje bij ,,De Waag,, dronken we nog een bakkie
Via de markt en de Dam en langs Bodyworld liepen we terug naar het IJ.

Het inchecken ging snel. 2x pascontrole en snel aan boord.
Savonds zaten we in een theater aan boord,
Op het eind van de avond gingen we naar de hut.
Ik had s,nachts een klein beetje last van claustrpofobie.
Maar ja verstand op 0 zullen we maar zeggen he

Zondag 6 Januarie.
De intercom maakte ons op tijd wakker.
We wasten en kleedde ons aan. En nu op weg naar het ontbijt.
Heerlijk Een Engels ontbijt. Maar ik nam geen bonen.
Die bus bracht ons naar het centraal station Bewickstreet.
Heel makkelijk. Dat was ook de plek voor als we weer teruggingen.
Het kasteel lag binnen loopafstand. Dat was prima.
Het kasteel was gebouwd in 1080! Eerst uit hout.
Vraag de foto,s aan mij als je die wil!

heel interessant.
We konden daar ook onze volgende bestemming zien. De St Nicolas Cathedral.
We namen de tijd in het kasteel om bijna alle ruimte,s te zien.
Ongeveer 200meter verderop.
Oh ja Zondag!
Nu op weg naar de rivier. Wat leuk Er was een markt en een truckfoodmarket.
We liepen de markt op en neer en hadden al weer snel trek in iets.
De bus ging terug naar de boot. Daar was het al snel weer inschepen.
En wij gingen naar de hut effe de benen plat. Heerlijk!
Om 19u was het weer een buffetdiner. Onbeperkt eten. Heerlijk
Na hetzelfde ritueel in het theater gingen we weer de kooi in.
Slapen.

Maandag 7 Januarie.
Ik weet niet meer of de intercomdame ons wakker maakte.
We kleedden ons aan en toen we van boord konden gaan deden we dat.
We hadden nu geen ontbijt geboekt.
Ik had wel gisteren 2 broodjes ,,meegenomen,, van het avondeten voor nood!
Het was even wachten op de bus in Ijmuiden. Die was er nog niet.
De bius terug en In Amsterdam namen we de trein.
Alles was van te voren geboekt door ons. Trein bus etc. Makkelijk.
Geen tijdverlies.
In Amsterdam namen we de trein naar den haag Hs.
Joyce stapte iets eerder uit bij de Laan van NOI.
Ik nam op Hs tram 9 naar huis.
Groetjes. Aad