Laatste verslag Talinn ESTLAND - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu Laatste verslag Talinn ESTLAND - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

Laatste verslag Talinn ESTLAND

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad Hoeboer

08 September 2019 | Estland, Tallinn

Laatste deel van deze reis.
Oeps er ging ets mis.
Jullie hebben een bijna leeg verslag gehad. Nu volgt het laatste deel. Op dag 5 vertrokken we eind van de middag voor onze rit naar de laatste hoofdstad Talinn in Estland. Dat ligt aan de kust en is een havenstad. In talinn zitten Daar zijn veel bedrijven van hi-tech. En de nodige bedrijven die je in alle havens vind.
We gingen dus op dag 5 op 26 Juni naar Ryga. Dat was een rit van enkele uren. Het landschap is hetzelfde als de andere 2 Baltische landen Agrarisch.
Enfin. In de loop van de avond kwamen we bij ons hotel. Daar stond het diner klaar.
We aten heerlijk . De rest,Nou ja rest... de rest van de avond was voor ons. Een koffie en een biertje later ging ik naar bed.


Donderdag 27 Juni
Na het ontbijt stond er een gids klaar die prima Nl sprak. Ze had in Leiden gestudeerd.
Ze stelde zich in de bus voor en vertelde wat de plannen voor vandaag waren.
We gingen eerst naar de oude stad Ryga. Daar kregen we een rondleiding door vele straten waar ze veel vertelde over de huizen en architekten. De styl is moeilijk te beschrijven. Ik doe een poging half Barok. Hal Jugendstill. en half art nouveau en half renaissance en half ja nog een half. ha ha .
We l prachtig om te zien. Ik kan het moeilijk beschrijven. Je moet maar op internet zoeken. Het zijn huizen met veel gezichten karikaturen etc . Je kunt hele verhalen aflezen van de gebouwen. Er woonde ook meerdere gezinnen in kleine appartementen in die gebouwen. Mooi om te zien . Voor mij was het van binnen een beetje oud Oost-berlijn. Maar aan de buitenkant prachtig. We liepen door vele straten en kregen overal uitleg van. Kleine stadspoortjes, Kerkjes etc. Ornamenten en kleine Italiaanse balkonnetjes. Beelden etc . veel en mooi. Maar iets te veel. Ik ga alles door elkaar gooien. Uiteindelijk kwamen we in de binnenstad. Daar zagen we ook OP de daken veel beesten en beelden. Vaak met hele verhalen Er waren zelfs huizen met klokgevels.
In de kleine straatjes zag je veel atrtibuten van oude ambachten. Dat was bij winkels die dat buiten hadden staan. Zoals oude wijnkarren. oude stoelen Materiaal van een paardesmit. Erg leuk om te zien. Het doet heel gezellig aan. We hadden een tijd afgesproken met de gids. Nu kon iedereen zijn gang gaan.
De meeste gingen op de markt en omgeving zitten aan de koffie of een late lunch. Daar had ik gen zin in. Ik kocht onderweg wel iets. Ik liep de hele wijk door. Kocht een broodje en en een bakkie voor 2euro50!! stuk!!
Ik liep rond een enorme kerk Het oude raadhuis, Het oude radiostation Het Parlement. Ik liep voorbij het nationale operahuis en de Petruskerk. Ook kwam ik bij de dom. De grootste kathedraal van de 3 Baltischse staten. Een oude stadspoort Langs een oude stadsmuur. Jonge jonge wat heb ik gelopen.Ik liep langs een hele rij huizen wat een kazerne was. Uit de oude tijd van VOOR de Sowjet-bezetting nog. Ik kwam WEER de NL ambassade tegen.
De meeste huizen die oud waren en die we zagen met de gids was zandsteen. Ik zag later modernere gebouwen in pasteltinten. Dat waren die kazerneachtige gebouwen.
Overal in het centrum waren terrassen. Dat nodigde wel uit. Maar ik wilde dingen zien standbeelden gebouwen. geschiedenis etc
Ik liep langs een oude uitkijktoren Die bij de stadsmuur hoorde Deed ooit dienst als hooiopslag , Soldaten sliepen er etc,
Ik kwam langs een gebouw met oude puntdaken 2 katten. Die naar elkaar keken. Ik wist de betekenis. Maar nu niet meer. Ryga is grotendeels autovrij. Lekker hoor!
Ook zag ik nog veel gebouwen met typische Duitse arenden. Van steen.. Dat was nog van de Duitse Kruisvaarders die hier 800 jaar geleefd hebben. Maar ook veel gebouwen die modern zijn . Van glas staal etcOveral op de muren zag je wat vroeger die winkel was. Van die kleine gekleurde stenen. Ingemetseld. Wat bij ons een gaper was bij de apotheek zag je daaar ook. Heel herkenbaar en leuk. We stapten weer in de bus en gingen naar een park Daar was om de 5 jaar een zangfestival. Duizenden in klederdracht zongen daar. We kwamen met de bus bij een grote Russisch Ortodoxe kerk.
Maar voor de daar omhoog konden komen moesten we voorbij een enorme steen. Dat had de bevolking daar omhoog gesleept om te voorkomen dat De russen daar de boel konden bezetten. De tanks konden daar niet doorheen. Stel je voor. Met mensen handen een steen verslepen die groter is als een volkswagenbusje. puf puf. Maar zoals we weten hebben de Baltiesche staten hun vrijheid weer herwonnen van de Sowjets.
Ik kwam uiteindelijk weer uit bij het parlementsgebouw Dat heet Toompeacastle Het parlementsgebouw van Estland ligt aan een groot plein bovenop de heuvel tegenover die grote kerk waar ik het over had. Nou die Russiesche kerk was prachtig. langzaam naar binnen en rondlopen en langzaam naar buiten. Je moest lopen zoals de menigte het wilde. Wat waren daar veel mensen zeg. Bovenop die heuvel was het nog net effe mooi om foto,s te maken van de stad. De trottoirs waren van kinderkopjes. en zeer ongelijk. Mijn voeten hadden wat te verduren hoer. Maar het is echt de moeite waard om hier te lopen en kijken.
Ik had het erg naar mijn zin. Op het eind van de dag kwam ik weer op de grote markt met zijn kraampjes etc. Het is een typisch marktplein. Kraampjes Mooie gebouwen aan het plein. Zon terrassen etc. Veel te zien zoals stadhuis kerkje etc. En overal die volle terrassen!
Nu het eind van de dag was daar weer en de bus ging nu naar Talinn. Ook dat was weer een rit van enkele uren.Daar aangekomen was er het diner en ging ik redelijk op tijd naar bed. Ik was moe.


Vrijdag 28 juni Talinn.
Het ontbijt was prima Er was een gids weer die de rondrit verzorgde en het een en ander vertelde.
Talinn heeft een middeleeuws centrum dat prachtig gerestaureerd is Het staat ook op de UNESCO erfgoed lijst We maakten met de bus een rit door de bovenstad en benedenstad, Dat zou ik later mog merken met al die kinderkopjes in de smalle steile straatjes! Er zijn hoer prachtige Hanzehuizen Talinn is ook een van d e 400 Hanzesteden die onderling handel deden. De domkerk en het Gotische stdahuis zijn echt de moeite waard om te zien. En er is een stadsmuur met mer dan 20 bewaarde torens. Later meer hierover.En het uitzicht over de stad kun je zien vanaf de Domberg Die steekt overal bovenuit De muren van de gebouwen hebben ook hier draken ornamenten Pasteltinten geveltjes etc. Veel horeca. In Talinn is er ook de Alexander Nevskie kathedraal. Ja Mieke ......DIE ALEXANDER NEVSKIE.
Na en kort bakkie en een flesje liep ik langs de oude stadsmuren. Ook daar waren veel kraampjes tegenaan gezet. Er was veel lokaal brei en haakwerk. Dat was leuk om te zien maar om nu een ijsmuts te kopen of een wollen trui of vest? nee. Toch werd er veel verkocht. Langs en door de oude stadspoorten kwam ik aan de rand van het centrum. Het was een prachtige dag./ Ik nam een ijsje en een bakkie op een terras. Later kwam de chauffeur ook bij me zitten. Hij was verbaasd waar ik allemaal geweest was. lopend. Maar ja . lopen kan ik nog net ha ha .
Langs de stadsmuur waren veel stalletjes met bloemen en planten. Duur!. Dan zijn we in Nl verwend hoor!. Toen de bus weer op weg gong kwamen we voorbij de Jagala waterval , Dat viel een beetje tegen . Ik had iets spectaculairs verwacht En dat was het niet helaas, Nou ja weer verder dan maar. We liepen langs de kustlijn langs wat ik dacht een hoop stenen.
Dat bleek later een ADD A ROCK te zijn. De Zweedse koning Gustav Adolf de 2e was hier gered van een een zinkend schip. Als dank had hIj daar een soort monument gemaakt van stenen. Dat werd een protest tegen de Russen tijdens de Sowjet overheersing. De Sowjets hadden alles vernietigd maar de bevolking kwam alles weer herstellen. Nu komt iedereen die daar is een steen erbij gooien.. De hele kust is bezaaid met stenen van klein tot enorm groot. Geen zandstrand dus. En de huizen van hout zijn allemaal in pasteltinten hier.
Uiteindelijk ging de bus weer verder . We gingen 2 Landhuizen bezoeken van Baltische Duitsers.
Nogmaal de Duitseres zijn hier ongeveer 800 jaar terug gekomen en nooit meer weggegaan. Ze hebben goed geboerd, En hebben grote landhuizen gebouwd. Vaak had dat weg van een klein kasteel. Er zijn er veel door de Sowjets vernietigd, En ook de Nazies deden hun best om veel te vernietigen toen ze gingen verliezen. Maar enkele zijn er bewaard.
De meeste meubels zijn vernietigd of meegenomen door de bezetters. De meubels die er nu staan zijn her en der gevonden en komen wel uit die tijd..
Nou die landhuizen zijn prachtig. Zoek maar op Sagadi landhuis. Alles ligt in een prachtig park Het Nationaalpark Lahemaa. Het park met de prachtighe kusten en schilderachtige baaien is sinds de jaren 70 een beschermd ebied Nogmaals .... De landhuizen waren prachtig. Mooi gelegen in het groet groene gebied.
Aan het eind van de dag gaan we weer terug naar Talinn Om 16u gaan we aan boord van de boot. Een grote luxe cruiseferrie voor de overtocht naar Stockholm. Om 18u was de afvaart
Het diner was dus aan boord . Ik had een comfortabele binnenhut met douche.
Ik amuseerde me nog met het vermaak aan boord. .


Dag 9.
Ik had prima geslapen. En inmiddels gingen we bijna de haven in van Stockholm. Dat dacht ik. Maar het was nog enkele uren tussen duizenden eilandjes en rotsen varen.Ik heb een hele tijd in de zin geken naar al die eilandjes die voorbij kwamen.
Prachtig. Sommigen waren bewoond, Geen stroom of water en alleen bereikbaar met een bootje., Ook de typische gekleurde huizen laat je zien dat je in Scandivaie bent.
Heerlijk dat uitgebreide omtbijt aan boord. Ik heb heerlijk en ietys te veel gegeten. Maar scheelt weer lunch ha ha . Vanuit Styockholm reden we via Linköping. Op weeg naar Kopenhagen.
Dat duurde de hele dag. We reden heel veel. Diner was ergens in de buurt van Kopenhagen in een hotel.

Dag 10 .
Wer hadden een vroeg ontbijt. Vanaf nu was het direkt naar Nl rijden. We verlieten Denemarken met de veerboot van Ròdbyhavn naar Puttgarden over Fehmarn gereden. Daar heb ik ook leuke herrineringen aan. Van het huwelijk van Wiebke en Dieter daar.. En via Hamburg op weg naar het verzamelpunt van de buscompagnie.
Daar een afscheidsdiner En toen weer de bus die me om 1915u naar den haag bracht.
Een zeer prachtige reis. Erg de moeite waard,. Ik vind de combinatie gebouwen stadscentra parken en geschiedenis hier in deze 3 Baltiesche staten prima. We hebben wel veel gereden. 4059km!
En morgen vertrek ik weer voor de volgende reis van 8 dagen.


  • 08 September 2019 - 21:36

    Moos:

    Leuk hoor weer! Je geniet maar lekker!

  • 08 September 2019 - 22:03

    Marianne:

    Leuk Aad deze reis lijkt aantrekkelijker door jouw enthousiaste verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Vervolg reis Baltische staten Letland 2019

Woensdag26 Juni.

Eerst de koffers in de bus. Dan ontbijten.
We gingen op weg naar Riga.In Letland.
Opnieuw enkele uren met de bus. Ik zat nu een beetje vooraan in de bus. Er is dan veel meer te zien. Ik zat gisteren voor een dame die veel zat te hoesten en te rochelen. Op het programma staat nu een bezoek aan een kruisberg. Dat ligt 12km van de dichts bijgelegen stad Siauliai. De chauffeur parkeerde zijn bus en we hadden een flinke tijd om alles te bekijken. ALLES/ Nou ik zal er kort over zijn.
De kruisberg is lang geleden begonnen als kruisberg toe er iemand een kruis neerzette ater nagedachtenis van iemnd. Dat was al VOOR de Sowjetbezetting. Dat groeide uit tot een heuvel met honderdduizende kruizen , kruisjes, Rozenkransen. Bidprentjes, Etc Etc. De Sowjets hadden dit platgewalst. Maar De letten hadden dit weer opgebouwd. Nu is het een soort bedevaartsplek. Ik heb de indruk dat deze kruisberg in het programma is gezet omdat er niet zoveel te zien is in letland. Behalve de hoofdstad Ryga.
Het drukst bezocht waren de toiletten. Vele kiosken. Die verkochten alleen maar ,,kruisjes en aanverwante artikelen. Niets te eten of te drinken.
Nou Ik heb er rondgekeken en de ,,heuvel,, opgeklommen. De heuvel is ongeveer 30meter hoog. Maar tot vele 10tallen meters in de omtrek staan al die kruizen.

Na verloop van tijd ging de bus weer verder. Weer enkele uren rijden.
We reden nu naar Rundale Een prachtig 18e eeuws paleis. Gebouwd door de archtitekt van de Hermitage,het winterpaleis in St Petersburg. Ik werd door de chauffeur gebombardeerd als reisleider en kreeg de kaartjes voor de 29 passagiers. NOu ik gaf ze de kaartjes en zei dat ze op tijd bij de bus moesten zijn.
Ik ging het paleis in via de prachtige trappen . Het enorme gebouw is in een Uvorm gebouwd. Als je wel eens in een groot paleis als Versailles geweest bent...?zo ziet het er uit.
Binnen in de hal is een enorme witte trap symetries. Er zitten heel veel ornamenten op de muren en plafonds.I
In veel kamers staat er in de hoek een enorme wandkachel. Van grond tot plafond. Met een weelderige versiering van tegels aan de buitenkant.
Die kachels worden aan de achterkant in een andere kamer aangestoken.Daar komt veel hitte uit en al die stenen en tegels zorgen voor een lange warmteafgifte. De meeste kamers bevatte prachtige schilderijen Gobelins en meubilair. De danszaal was met geelbehang? Op alle wanden incl plafond waren schilderingen te zien. Kroonluchters etc Veel bladgoud etc
Er waren prtretten van de Romanovs. Ooit was Letland een provincie van het Rusland van de Tsaren.
Er was ook een kamer met allemaal ,,houders,, aan de muur waar een soort ,,Delftsblauwe vazen ,, stonden. De porceleinkamer
Ik liep de kamers door. Een blauwe kamer Groen kamer. Spiegelzaal . Ruimtes voor de man en ruimtes voor de vrouw.
Balzaal slaapzalen etc. Schitterend. Ik ben er 2 x door heen gelopen.
In de kelders kon je zien wat ze opgegraven hadden. Er was daar een expositie over hoe ze het paleis hadden opgeknapt. Het kostte een godsvermogen voor zo een klein land. Maar het brengt nu ook een heleboel op.
Ik dronk een kopje koffie met een lokale lekkernij in de shop.
De tuinen had ik nog niet gezien. Daar ging ik ook heen. Die zijn zo groot dat er een treintje over de wandelpaden heen rijd om alles te laten zien.
Een enorme tuin. Het leken de Tuillerien wel. Veel bomen planten etc. Een strakke tuin. Ik vond daar een rozenplant met de naaam.........Marga.
Trouwens .... Op internet kan je paleis zien. zoek naar Rundales pils. Dat is geen bier maar betekent paleis
Het paleis is opgetrokken uit zandsteen met een gele pasteltint. Hoge kamers Een grote binnenplaats. Overal kasseien.
Oh ja die kasseien. Die vind je in alle Baltische landen in de straten. Niet om op te lopen. Slecht voor je voeten.
Oh ja. Ik was in de tuin.
Prachtig. En met dit mooie weer was het echt prachtig. Veel mensen bleven in de schaduw zitten. Ik niet Ik wilde alles bekijken. Ik heb echt een paar uur heel veel gezien. Heerlijk!
Op het eind van de middag gingen we weer de bus in. Op weg naar het hotel in Ryga. Ja we rijden veel . maar dat vind ik niet erg. Ik zag lepelaars Ooievaars. Die laatste is niet zo byzonder meer. Maar wel de aantallen die je hier ziet!
Het werd een latertje vandaag met het eten. Ik had een akmer uit de jaren zestig. Wel comfortabel maar met meubels uit de jaren 60. De bus stond voor het hotel. Het hotel deed erg ,,vermoeid,, aan. Maar alles was er en deed het.

Donderdag 27 Juni.
Het ontbijt was prima. De koffers weer de bus in . En nu pikten we een gids op die ons door de stad zou leiden . Deze gids sprak vloeiend Nl. Ze had gestudeerd in Leiden. We deden eerst met de gids een stadsrondrit. Ze vertelde ons heel veel. Ook natuurlijk uit de tijd van de Russiese overheersing.
Toe er in Nl nog gedemonstreerd werd tegen de kruisraketten stonden er in de Baltische landen allang kernraketten op ons gericht. Alles was diep geheim. En nooit mocht er iemand in die bossen komen waar die raketten stonden.
Wat er op die militaire basis gebeurde weten ze nu nog niet. Maar al ligt er meters sneeuw in de bossen......Op die oude Russiesche basis blijft nooit sneeuw liggen. Dat smelt dezelfde dag weg. Er is ook nooit onderzoek gedaan waarom zei de gids. Maar er moet iets onder de grond liggen.
Uiteindelijk mochten we de bus uit en liepen door de stad. De gids wees ons op huizen van een beroemde archtekt. Eisenstein. Echt prachtige gebouwen. Met vele stijlen door elkaar verwerkt. Ze gaf veel interessante uitleg.
We kwamen ook bij een openlucht stadium.
Elke 2 jaar werd daar een zangfestival gehouden.De laatste keer met 39000 zangers.
Er zijn strenge regels om deel te mogen nemen. Authentieke kleding is verplicht. Kijk op Internet ! Je vind er veel info over!
En denk aan die zingende revolutie he! Een lint van 2miljoen mensen vatussen de hoofdsteden hand in hand die voor onafhankelijkheid demonstreren!! Ongelooflijk!
Letland is 50% groter dan Nl Er wonen 34% Russen.
Toen het onafhankelijk werd konden de Russen kiezen. Weggaan of blijven. Maar je moest een LETS paspoort hebben. Anders kreeg je geen ziektekostenverzekering of ww. Ryga heeft 600.00 inwoners.
300.000 hebben het land verlaten voor werk elders.
Het toerisme gaat elk jaar met 15% omhoog.
Ryga beteknt ring. Van de vorm van de rivier
We liepen langs de regeringsgebouwen Stadhuis,ministeries, beursgebouw. De verscheidenheid hier in stijl van gebouwen is enorm. Ik zag ook veel oude vervuilde ghuizen. zoals vroeger in Oost berlijn.
Vuil strak . Geen balkons.
Op het eind van de wandeling kwamen we op de markt. Effe een broodje gekocht en een bakkie bij Costa coffee!
Nou het was een enorm interessante dag. Maar k heb flink last van mij voeten Door die straatjes. Met die kinderkoppies. We gingen weer naar de bus. Nu op weg naar Tallinn. Onze laatste hoofdstad van de 3 landen.

Recente Reisverslagen:

08 September 2019

Laatste verslag Talinn ESTLAND

12 Juli 2019

vervolg verslag Baltische staten Ryga Letland 2019
Aad Hoeboer

.

Actief sinds 14 Aug. 2011
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 158531

Voorgaande reizen:

20 April 2023 - 25 April 2023

Zweden Boras 2daagse

30 September 2022 - 04 Oktober 2022

Fulda 2022 2 daagse

14 September 2022 - 20 September 2022

SEEFELD 2022 OOSTENRIJK

14 September 2022 - 20 September 2022

Seefeld Leutash 2022 106e iml

23 Juni 2022 - 28 Juni 2022

Mijn 9e tweedaagse in Viborg Denemarken.

24 Mei 2022 - 31 Mei 2022

2022 Chantonnay Frankrijk 3X Wandelvakantie

12 Mei 2022 - 17 Mei 2022

2022 Wellingborough England 5e x

23 Maart 2022 - 23 Maart 2022

Eindelijk weer er op uit!

25 Februari 2020 - 03 Maart 2020

Fuengirola/Malaga Spanje

09 September 2019 - 16 September 2019

Berlijn Dresden Potsdam en Leipzig

24 Juli 2019 - 26 Juli 2019

Baltische staten .verslag 2. lITOUWEN.

24 Juni 2019 - 26 Juli 2019

vervolg Baltische staten Vilnius 2019

12 Juli 2019 - 12 Juli 2019

Vervolg reis Baltische staten Letland 2019

22 Juni 2019 - 01 Juli 2019

stedentrip Baltische Staten. Juni/Juli 2019

03 Mei 2019 - 06 Mei 2019

50e editie 2 daagse blankenberge belgie 2019

05 Januari 2019 - 07 Januari 2019

newcastle weekend met Joyce H.

05 Oktober 2018 - 09 Oktober 2018

Fulda Duitsland

11 September 2018 - 18 September 2018

seefeld 3daagse Oostenrijk

11 September 2018 - 17 September 2018

seefeld deel 2 3daagse Oostenrijk

22 Augustus 2018 - 27 Augustus 2018

Noorwegen Verdal wandelreis 2018

22 Juli 2018 - 27 Juli 2018

Sagamarschen verdal Noorwegen

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

4daagse nijmegen. De laatste 2018

15 Juli 2018 - 21 Juli 2018

laatste 4 daagse 2018

31 Mei 2018 - 05 Juni 2018

2daagse 2 daywalk 2 tagemarsch Bern

21 Maart 2018 - 21 Maart 2018

Edinburg met Joyce Hotz

06 Januari 2018 - 06 Januari 2018

hoofd leegmaken Winter etc

19 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

bezoek vrienden in duitsland 1

18 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

50e verjaardag in Stelle bij Hamburg

14 September 2017 - 16 Oktober 2017

wandelen kustpad met ingrid

16 Juli 2017 - 22 Juli 2017

nijmegen 2017

09 Juni 2017 - 12 Juni 2017

2 daagse in Diekirch Luxemburg

18 Mei 2017 - 23 Mei 2017

konfirmation in Stelle Duitsland

10 Mei 2017 - 15 Mei 2017

wellingborough England

05 Oktober 2015 - 09 Oktober 2015

Midweekje Barcelona.

10 Maart 2015 - 31 Mei 2015

australie 2015

07 November 2014 - 16 November 2014

Portugal 2014. 10 dagen rond Faro en Olhao

29 Augustus 2011 - 03 December 2011

Onze reis naar Australie en Samoa

Landen bezocht: