Leutash Seefeld Oostenrijk - Reisverslag uit Seefeld, Oostenrijk van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu Leutash Seefeld Oostenrijk - Reisverslag uit Seefeld, Oostenrijk van Aad Hoeboer - WaarBenJij.nu

Leutash Seefeld Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Aad Hoeboer

14 Oktober 2022 | Oostenrijk, Seefeld

Dit jaar maak ik veel wandelreizen.

Heerlijk!!

Dit keer ben ik in Oostenrijk geweest. Voor de 3 daagse in Leutash Seefeld. Het zou mijn 3e keer worden dat ik hier loop.

De vorige 2 keer was ik met Bavelaar mee.De wandeling heet de Einhornmarsh. Ook dit is een zusterwandeling van de 4daagse en behoort tot de I.M.L.Het zou mijn 106e iml wandeling worden.

14 September.

Op Woensdag de 14 Sept ging ik met de bus van Zoetermeer naar Schlusselfeld in Duitsland. Dat ligt niet ver van de hoek Liechtenstein, Duitsland en Oostenrijk.

De rit is niet te doen voor EEN chauffeur in een keer.

Vandaar deze overnachting. Met een paar stopswas het wel een flinkerit met plenzen regen onderweg. Dat beloofde wat. De vooruitzichten voor dit weekend warenniet zo goed. Nat dus.

15 September

Na een goede nachtrust en een flink ontbijt gingen we rond 10u weer op weg.

Er was tijd genoeg om onderweg in Garmish-Partenkirchen een lange stop te maken.

Iedereen haduren de tijd op daar rustigrond te kijken en iets te eten en of te drinken.

Ook dat deed ik dus. Heerlijk om daar rond te kijken naar de mooie huizen met vele prachtige schilderijen op demuur.

Ik kocht een schildje voor op een wandelstok. Ha ha en ik heb niet eens een wandelstok!

Mijn souveniertjes moeten klein zijn . Want anders neemt het zoveel ruimte in in mijn rugtas en in mijn souvenierkast.

Oostenrijk is nog zeer Katholiek. Dat zie je op de muren.Prachtige wandbescvhilderingen. Ook zijn er veel agrarische tekeningen.

En overal gasthof en ferienhaus te huur. Ik zag ook nog de hoge skischans. Ja.. die van in begin Januarie elk jaar bekend he! Eind van de middag ging de bus weer op weg .

Nu was het einddoel Leutash Seefeld.

Waar de start en finish van de 3 daagse was.

Ik herkende de hal bij het zwembad.

We kwamenrond 17u bij ons hotel aan.

In Schlusselfeld had ik een 2pers.kamer. Hier in Seefeld leutash ook. Heerlijk

Na de spullen op de kamer gebracht te hebben ging ik naar de supermarkt om wat lekkers te halen voor op de kamer s,avonds.

Ook liep ik naar de grote sporthal om effe te kijken naar de info en souveniers

Elke avond was het eten bij de reis inbegrepen. En dat eten was uitstekend.

Zoals ook de hele reis georganiseerd door Z.D.S uit Zoetermeer. Hulde.

s,avonds op mijn kamer pakte ik mijn dagrugzak in voor de volgende dag. En pakte mijn hele rugzak uit..

Het uitzicht vanuit mijn kamer was direkt op de bergen. Niet ver. Prachtig.

En wat is het schoon in Oostenrijk!!

16 September

1e wandeldag. Niet mijn favourite weer. Ik startte droogIn mijn t-shirt en jeansjack. De eerste km,s waren langs een water Fris. Ik zal maar zeggen een snel stromende flinke beek met helder water en heel veel stenen.

Ik liep vandaag een lang gerekte u-vorm. Alles was nat maar het regende nog niet. Prachtig om langs de almen te lopen. De bellen van de koeien en geiten te horen. Vandaag waren er niet veel hoogte verschillen. Onderweg enkele controles waar je veel gratis kon krijgen. Ik had uit het hotelvan het ontbijt 2harde belegde broodjes mee genomen. En uit Nl een zakje krentebollen. Voor nood.

Er werd een koude wandeldag. Maar gelukkig weinig spetters . helaas weinig zon.

Door en doorkoud liep ik van de ene poot van de U in een bocht naar de andere poot. Onder de bomen door het gras

Afgestempeld heb ik in de sporthal. Ik liep direkt terug naar ons hotel. 750m. Weer op temp komen na een douche en effe kijken of er iets op tv was vanElizabeth de tweede

Na het uitstekende eten van vandaag dronk ik nog wat beneden en ginglater op de avond naar mijn kamer.

Alles klaarzetten voor dag 2.

17September

Na een goede nachtrust was ik nog wel wat stijf van de 1e dag. Ook vandaag was het weer 20km .

Maar natuurlijk een andere route. En het werd klimmen vandaag. Helaas was het de hele dag regen. En bij het klimmen begon het eerst nat te sneeuwen. Daarna droge sneeuw. Vreselijk.

Maar ja ik doe dit vrijwillig en het weer heeft niemand onder controle.

Ik moest wel af en toe stoppen. Zo hard regende het. En de sneeuw vond ik ook niet leuk. Ik heb mijn kerstkaarten tot mijn dood wel gezien hier hoor.

Het klimmen vandaag was van ongeveer 1075 tot 1375m. Maar wel met een paar flink steile stukken.Hoe hoger we kwamen hoe meer modder. Er waren onderweg 4 rust/controlepunten.

Ik begon de dag in regenbroek en poncho. Eigenlijk heb ik ze de hele dag aan gehad.

Ik liep zelfs onder een skilift met stoeltjes door.

Onderweg kwam ik nog een groep mensen tegen die met Alpaca,s wandelden. Ik dronk een bakkiein een gasthuis dat heette Wildmoosalm.

Ja Moos echt!

Nu was ik op weg door de bossen naar het hoogste punt.

De sneeuw bleef maar komen en smolt niet meer weg.

Wil je de foto,s zien moet je mij dat laten weten.

Leutash is een gemeente waar Seefeld onder valt. Zo liepen we ook door Obern en Kirchplatz.

Ik eindigde in de sporthal als een bevroren ijspegel. en inmiddels ook nat ONDER de poncho.

Ik ging snel terug naar het hotel om weer om adem en temperatuur te komen. Zelfs de douche hielp niet.

Ik hield mijn gemak en dronk 2 drankjes tijdenshet avond diner.

Jongens jongens. Ik kan mij herinneren wanneer ik het voor het laatst zo koud had. En dit na onze heerlijke zomer. Zo kort geleden maar in geheugen zo lang geleden.

Ook nu s,avonds nog even naar de tv van Engeland gekeken.

Morgen ook weer vroeg op. TRUSTEN ALLEMAAL!

17 September Laatste van de 3 wandeldagen.

Goede morgen. Daar ben ik weer. Wat zegt het spreekwoord?

fris EN fruitig? Nou ik ben alleen EN.

Elke avond leg ik alles klaar voor de volgende dag en zorg dat mijn dagrugzakjeook gepakt is.

Ook had ik mijn wandelschoenen en poncho te droge geangen . Mijn schoenen op de kachel.

Eerst even iets anders. Elke avond met het diner kan je zeggen wat je de volgende dag wil eten. Nou goed gereld hoor. Nogmaals het eten was super. En het ontbijt was prima. Alles zoveel als je wilde hebben.

Mijn schoenen waren weer droog. Ik heb altyd 2 paar wandelschoenen bij me. Nu oude en nieuwen. Ik dacht dat ik vandaag maar weer met mijn oude ging starten. Dat bleek achteraf een goed idee.

De dag begon droog na een natte nacht. Ik heb het flink horen plenzen.

Ook vandaag 2 klimpartijen steil en modderig.De eerste was het ergste. Op een geven moment kom je op een punt dat je steil en minder steil kan klimmen naar een gasthausHammermoosalm bovenop daar. Ik nam de kortste weg. De steilste.

Het eerste korte gedeelte was alleen maar stenen. Daarna door de modder enmodder en modder. En het aantal bomen werd steeds minder. En nergens kon ik mij goed vast houden.

De ander wandelaars hadden gelukkig net zoveel moeite als ik.

Ik probeerde mijn schoenen zo schoon mogelijk te houden. Onbegonnen werk. Regelmatig moest ik rusten op weg naar boven ivm een polsslag van 200 en hoger.

Bijna op het hoogste punt voelde ik mijn bloedsuiker als een gek zakken. Ik kon niet meer maar moest wel. Ik kon niet zitten vanwege de modder maar er waren natuurlijk ook geen bankjes.

Zwabberbenen had ik. Maar ik was op het hoogste en steilste punt. Ik moest wel en rust nemen van een uur. Ik nam een apfelstrudel en koffie. Ook een broodjevan mezelf.

Na een uur ondernam ik een poging om weer op te starten. Ik had helaas benen die zo soepel waren als eikenhouten deuren.

Maar goed... Vanaf nu was het alleen maar naar beneden ........ dacht ik.

Op de weg naar benden wist ik dat ik achterom kon kijken om Hammermoosalm te kunnen zien. Jeetje wat was dat hoog.

Door de sneeuw. Naar beneden ging prima. Dan gooi ik mijn gewicht in de schaal.

Helaas kwam er nog een iets minder steile klim. Ook daar moest ik regelmatig stoppen om op adem te komen.

Ik was bijna bij de finish. nog 50 toen de wandelroute ineens de ander kant op ging. Wat bleek........ Waarschijnlijk was het net geen 20km en te kort. Dus nog een ommetje.

Weer terug in de hal haalde ik mijn iml stempel en het cijfertje 3 op.

Wat was ik blij dat ik er was. En de gehele dag was het droog!

Maar het leek wel dubbel zo koud. Voortaan ook maar een vestje meenemen.

Na een uurtje hal ging ik naar mijn hotel. Uitkleden en in bed opwarmen. Dan een douche.

Om 18u30 was het elke avond diner.

Na het etensavonds mijn spullen gepakt. Rugzak en dagrugzak.Heerlijk naar bed.

18September

Smorgensnog vroeger op. 6u30 max koffer in de bus en naar ontbijt. 7u vertrok de bus naar huis terug.

Na een lange rit was ik met een lift van collega wandelaar om 2030 ongeveer thuis na een enerverend weekend.

Dit jaar heb ik nog 1buitenlandse wandelingte gaan.